Una noia aguantant un cartell contra Fabre. / Gerard Vilà (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

El cas va saltar als mitjans fa unes setmanes quan una vintena de treballadors de la companyia Troubleyn acusaven l'aclamat director de comportar-se de manera "sexista i inapropiada".

També asseguraven haver patit actes d'intimidació sexual i humiliació. A l'entrada un grup de persones informaven sobre el cas als espectadors que entraven a veure l'obra.

Tot plegat va fer que es demanés el boicot a l'obra de Jan Fabré i que es retirés de Temporada Alta. El festival, però, va decidir mantenir-la al·legant que no hi havia cap denúncia expressa contra Fabre i només es limitava a una carta als mitjans de comunicació.

Amb tot, des de la direcció del Temporada Alta es va oferir la possibilitat de retornar els diners a aquelles persones que ho desitgessin. Només unes 40 ho han reclamat.

Polèmica al marge, The Generosity of Dorcas porta Matteo Sedda – un dels ballarins habituals de Jan Fabre – a l'èxtasi físic i mental. Un centenar d'agulles suspeses que el protagonista d'aquest solo de 50 minuts fa servir per interpretar una dansa que vol transformar Dorcas – la primera deixeble femenina de Jesús – a un estat superior. Una obra que busca emocionar el públic a partir del ball. Un exercici físic encomiable que ha fet que els 250 espectadors del Teatre Municipal de Salt acabessin ovacionant Sedda.

El protagonista surt a escena vestit de negre i guants blancs. L'acompanya un barret de unes agulles penjades del sostre que acaben sent el fil conductor de l'espectacle. A partir d'allà, l'emoció de la dansa i un espectacle que descobreix Sedda com un gran ballarí i un portent físic.

Al ritme de les peces de música Sedda es va descobrint. Durant 55 minuts no para de ballar a un ritme constant i que en ocasions és frenètic. El protagonista porta al límit de la fatiga el seu cos, perquè, diu, és el què experimentava Dorcas.

Malgrat que Matteo Sedda no ha volgut fer declaracions en relació a la polèmica de la carta on alguns companys seus acusen Fabre d'assetjament sexual, sí que es va expressar divendres passat a través d'un comunicat, on demanava "respecte" per Jan Fabre.

Sedda assegurava que "mai" l'ha vist com "una persona intimidadora, sexista o racista". A més, el ballarí també afirmava que la companyia ja ha engegat una sèrie de debats interns sobre "quins límits" cal establir per assegurar que hi hagi un ambient de treball agradable en què "tothom se senti segur i respectat". Sedda tanca el comunicat esperant "el respecte del públic" en la seva actuació.

Abans de l'inici s'havia preparat i convocat una protesta, però al final han estat encara no una desena de persones les que s'han acostat per fer sentir el seu malestar. La portaveu del col·lectiu, Júlia Boixader, critica el Temporada Alta perquè no ha desprogramat l'espectacle. "Trobem bé que es vulguin esperar a la resolució de la fiscalia belga sobre el cas de Jan Fabre, però fins aleshores no volem espectacles de persones a qui acusen de manera clara d'assetjament sexual", ha assenyalat.