Els representants de l'Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols i The Project, promotors del Porta Ferrada. / Foto: Lourdes Casademont (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

L'estudi és el primer que recull l'impacte econòmic del Festival Porta Ferrada de Sant Feliu de Guíxols.

L'ha fet la consultora Gaps a partir de les dades recollides en més de 2.500 entrevistes a espectadors que van comprar les entrades per via online en aquesta passada edició. Es van fer en dos períodes (del 31 de juliol al 31 d'agost idel 4 de setembre i 30 de setembre) i el marge d'error se situa en prop d'un 2%.

En xifres globals, l'estudi estima en 12,3 milions d'euros l'impacte econòmic del festival, dels quals més de 7,5 són despeses directes dels assistents i els 4,8 milions d'euros restants, l'impacte als mitjans de comunicació (s'ha obtingut a partir de l'espai que els mitjans van dedicar al certamen calculant el que hauria costat si s'hagués pagat com a espai publicitari).

Referent a les despeses, l'estudi especifica que uns 32.000 dels espectadors provenien de fora del municipi (sobretot àmbit metropolità).

Aquest col·lectiu va generar un total de 6,79 milions d'euros de despesa. Entre les més importants, destaquen els 1,33 milions en allotjament i 1,11 milions d'euros en restauració, seguit d'1,08 milions en les entrades del festival, 653.000 euros en despeses a dins del recinte, 2,2 milions d'euros en transport i 304.000 euros en compres a la zona.

D'altra banda, els espectadors residents a la zona i entornse (uns 8.000) van generar un impacte de 777.000 euros, dels quals 259.000 euros es corresponen amb les entrades del festival, 184.000 en despeses al recinte i 334.000 euros en compres.

La despesa mitjana per persona va ser de 187 euros (incloent l'entrada), una xifra lleugerament superior a la mitjana europea que és de 150 euros, segons ha explicat Oriol Molas, membre de l'auditoria que és qui ha desgranat els resultats.

La majoria dels enquestats de fora del municipi van admetre que la principal motivació per visitar Sant Feliu de Guíxols era el festival. Dels 32.000 espectadors, uns 12.100 van assegurar haver dormit una mitjana de 3 nits en hotels i apartaments turístics de la zona.

La mitjana d'edat és d'uns 42 any i el més habitual és assistir en grups d'entre 2 i 3 persones. El 60% admet que va assistir al certamen per primer cop mentre que el 40% restant havia vingut com a mínim dues vegades, una dada que demostra el nivell de fidelització. També destaca que els enquestats de fora afirmen haver fet unes 200 quilòmetres en cotxe de mitjana, incloent anada i tornada, per assistir al festival.

El nivell de satisfacció dels visitants és alt, amb una nota de 8,8 sobre 10 de mitjana mentre que entre el 70% i el 80% dels enquestats valoren la programació i l'organització com a notable o excel·lent. Per contra, entre els temes a millorar hi ha el menjar i la beguda. Pel que fa al Village, l'espai renovat on se servia menjar i beguda abans i després dels concerts, va tenir una bona acollida. Una tercera part del total d'espectadors van passar per aquest espai.

L'alcalde del municipi, Carles Motas, ha assegurat estar "molt satisfet" amb els resultats d'aquest primer estudi. "Tothom sabia que el festival tenia una repercussió molt positiva però ara també tenim una valoració i era el pas que ens faltava fer", ha dit. Per altra banda, s'ha referit al model públic i privat del festival, amb The Project com a promotors, tot dient que és una bona fórmula que continuarà en els pròxims anys. També ha subratllat al paper del festival per promoure la ciutat a nivell turístic i cultural.

El festival va tenir un pressupost d'1,4 milions d'euros en l'edició passada, amb un retorn de la inversió xifrat en 5,5 milions d'euros. L'estudi també estima que el retorn que rep la ciutat és de 19,5 euros per cada euro públic invertit per l'Ajuntament.

En l'acte de presentació de l'estudi també s'han lliurat els 4.860 euros que es van recollir durant la passada edició amb les entrades solidàries, merxandatge (un 10% del total) i els gots reciclables. S'han lliurat a dues entitats socials, com són l'associació Castell i l'associació Afatram, dedicades a atendre persones amb discapacitat.