Vista aèria del Port de Palamós. / Foto: Departament de Territori i Sostenibilitat

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Són els vuit ports que l'entitat pública, Ports de la Generalitat, gestiona directament a la demarcació de Girona, el que anomenen Zona Portuària Nord.

Les actuacions previstes se centren en potenciar el recer dels ports, la integració port-ciutat, les actuacions de suport al sector pesquer, la millora de l'eficiència energètica i l'adequació de les infraestructures al canvi climàtic.

El gerent de l'ens, Joan Pere Gómez, ha subratllat la solvència d'aquest empresa pública i la capacitat d'"autofinançar-se". "Del nostre pressupost, més de la meitat són beneficis i tots es reinverteixen al sistema portuari", ha afirmat i ha afegit que "ni un cèntim d'euro prové dels pressupostos generals" del Govern.

D'altra banda, també s'ha destacat que durant aquest període es preveu una inversió privada per valor de 13,4 milions d'euros als ports gironins.

Es tracta d'una previsió basada en la informació recollida als plans especials de cada port. Així per exemple destaquen els 6,3 milions d'euros previstos a Llançà amb millores per potenciar la nàutica esportiva o els 1,8 milions d'euros previstos en el projecte d'urbanització de port de l'Estartit.

Pel que fa a les obres recollides al Pla d'Inversions (PIAF), la més ambiciosa és la que es farà al port de Palamós amb 4.595.000 euros, el que representa el 42% del total de recursos destinats als ports gironins amb aquet pla.

El gruix més important amb 3,6 milions d'euros, és pel projecte d'adequació del dic de recer per minimitzar els efectes de les llevantades i fer-lo més segur. Es reposaran les peces d’escullera i blocs de formigó al llarg del dic per disminuir els ultrapassaments i millorar el recer a les embarcacions i activitats que s’hi desenvolupen. L'obra està en fase de licitació i es preveu adjudicar l'abril.

La previsió és que els treballs comencin el maig per aprofitar el bon temps amb un termini d'execució de tretze mesos i mig aproximadament. Durant el temps que durin les obres "no hi haurà cap creuer ni vaixell mercant que deixarà d'entrar al port per les obres", ha assegurat Gómez. També està previst millorar l'estructura de l’edifici de la llotja i la reposició del paviment a la zona de comercialització del peix, entre d'altres millores.

Gómez també ha explicat que s'"insistirà" per aconseguir que el port de Palamós sigui frontera Schengen malgrat que l'Estat descartés aquesta opció per no ser un port d'interès general.

Des de Ports, recorden que aquest criteri no és necessari i han posat l'exemple del aeroports de Girona i d'Alguaire que són frontera Schengen i no són d'interès general.

D'altra banda, el gerent ha recriminat a l'Estat que no els hagi concretat què es necessita per aconseguir-ho. Malgrat això, ha afegit que han previst una inversió de 245.000 euros per seguir habilitant l'espai amb millores com ara uns vestuaris per a la policia espanyola. Aquesta xifra se suma als prop de 600.000 euros que ja s'han invertit en ampliar l'estació marítima i entorns.

El port de l'Estartit també es beneficiarà de les millores. Concretament, s'hi invertirà 1,8 milions d'euros. L'obra més important serà la urbanització del passeig marítim, el projecte del qual està pendent d'aprovació provisional pel consistori.

El que es vol és potenciar el passeig com a "eix vertebrador" entre el port i la trama urbana i potenciar noves activitats econòmiques. L'obra es farà amb inversió público-privada per aconseguir arribar als 4 milions d'euros aproximadament.

Un altre port que es beneficiarà de les millores és el port de Blanes amb 1,2 milions d'euros. Destaca la substitució de la coberta de la llotja per millorar-ne l'aïllament i estructura i l'adequació dels magatzems complementaris per als pescadors. Aquí també es preveuen recursos privats.

En el cas del Port de la Selva, s'hi destinaran 975.000 euros amb la instal·lació d'atenuadors de l'onatge per reduir l'agitació de la dàrsena interior alhora que es farà una neteja del fons marí del moll de la Timba per restituir els calats. A la tardor, a més, s'urbanitzarà l'avinguda Josep Vicenç Foix incorporant millores com l'eliminació de barreres arquitectòniques i l'ordenació de terrasses.

Al Port de Roses, amb 555.000 euros, es preeu reforçar el dic de recer amb l'adequació de l'escullera i la urbanització del vial del dic. També es farà un cobert de caixes per donar suport al sector pesquer amb inversió público-privada.

I al port de l'Escala es millorarà el recer de les embarcacions i activitats amb la instal·lació d'elements d'atenuadors de l'onatge per a la protecció de la dàrsena interior, entre d'altres actuacions. La inversió prevista serà de 475.000 euros.

A Llançà es destinaran 230.000 euros a reforçar l'escullera que protegeixen la zona d'aparcament de la Gola i s'adequarà l'edifici de serveis.

Finalment, a Sant Feliu de Guíxols s'hi destinarà una partida de 475.000 euros per l'estabilització dels talussos del camí d'accés a la cala Jonca i la urbanització d'un tram del carrer Cristòfol Coloms, entre d'altres millores.

La presentació del PAIF ha comptat amb la presència del delegat del Govern a Girona, Pere Vila; el director dels serveis territorials de Territori i Sostenibilitat, Pere Saló, i el responsable Territorial de Ports de la Generalitat, Joan Pere Darbra.