Representants del sector hoteler i la Generalitat. / Foto: Lourdes Casademont (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

"Ajudar als que ho fan bé i posar-ho més difícil als que estan temptats a fer-ho malament" en el sector de l'hostaleria i la restauració.

Aquest és el principal objectiu, segons resumia el director de Promoció Econòmica del Departament d'Economia de la Generalitat, Lluís Juncà, sobre l'anunci de més inspeccions de Treball en temporada alta al Baix Empordà.

Ho ha dit després de la reunió de treball amb el sector hoteler, representat per la Unió d'Empresaris d'Hostaleria i Turisme de la Costa Brava Centre, i on també hi ha participat el secretari general del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, Josep Ginesta. Aquest últim ha destacat la necessitat d'un treball de "qualitat" on es garanteixin els drets dels treballadors i ha assegurat que comparteixen la inquietud del sector sobre les pràctiques fraudulentes que representen una competència deslleial.

És per això que s'ha compromès a destinar més esforços durant la temporada d'estiu per fer aflorar l'economia submergida i les activitats que no s'ajusten a la normativa.

També ha precisat que no es tracta de fer més inspeccions al llarg de l'any sinó de redistribuir-les per poder fer front a aquesta necessitat en els moments de màxima activitat. Durant el 2018, es van fer unes 1.400 inspeccions al sector hoteler gironí, unes actuacions que van permetre regularitzar prop de 1.000 llocs de treball que no s'ajustaven a la normativa. Durant els pròxims mesos ja hi ha programades més de 200 actuacions a la demarcació.

Per la seva banda, el gerent de la Unió d'Empresaris d'Hostaleria i Turisme de la Costa Brava Centre, Martí Sabrià, ha recollit amb satisfacció el compromís de la Generalitat i ha destacat que cal "posar el focus" en aquells que no fan les coses bé perquè la gran majoria d'empresaris de la zona ja compleixen amb la normativa. "En general les coses es fan bé però hi ha una oferta que no està regulada, sobretot que obre tres mesos i que aporta poca fiabilitat laboralment i de producte; aquesta és la que s'hauria vigilar més de prop i poder així competit tots entre iguals", ha afirmat.

També ha dit que actualment estan més vigilats aquells establiments que treballen tot l'any perquè les inspeccions es fan sobretot durant la primavera i tardor, moments en què els negocis esporàdics de temporada ja estan tancats. "Cal posar en ordre allò que està menys ordenat", ha conclòs.

Una altra de les inquietuds del sector és la dificultat que tenen per complir amb el registre horari que ha entrat en vigor aquest mes amb l'aprovació del decret impulsat pel govern espanyol. La normativa obliga a les empreses registrar les entrades i sortides dels treballadors i sumar el temps efectiu de treball. Des de l'hostaleria, però, reclamen que el futur reglament que ha de desenvolupar el decret tingui en compte les particularitats del sector. "Quan hi ha clients a la terrassa, el treballador no pot marxar", afirma Sabrià.

Des de la Generalitat han assegurat que ho traslladaran a l'òrgan estatal de coordinació de Treball que s'encarregarà de redactar la normativa per aconseguir que "s'ajusti al màxim" a les necessitats del sector. Ara bé, Ginesta també ha afegit que caldrà recórrer a la negociació col·lectiva per resoldre-ho de forma efectiva i ajustant-se a cada cas. També ha lamentat que el decret s'aprovés amb "precipitació" tot generant moltes incerteses.