Els Mossos d'Esquadra controlant els autobusos a l'institut de Vilablareix. / Foto: Xavier Pi (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Arreu de la demarcació de Girona, entre dilluns passat i aquest 9 de juny, s'han planificat fins a 40 controls. Aproximadament, a cadascun s'inspeccionen entre quatre i cinc autobusos.

El sergent de Trànsit de Girona, Albert Estrach, explica que sempre es controlen els autocars "quan arriben a destí", a les escoles o instituts, perquè si es fes durant alguna de les parades, això podria "generar alarma entre el professorat o els pares", ja que se'n retardaria l'arribada.

D'entrada, els Mossos comproven que els autobusos no excedeixin capacitat (és a dir, que no hi viatgin més alumnes que seients tinguin). També fan proves d'alcoholèmia als conductors i, després, controlen que tinguin tots els papers en regla. Miren l'assegurança, vigilen que l'antiguitat dels busos no superi la màxima permesa, s'asseguren que disposin de la fitxa tècnica que els autoritza a fer transport escolar i comproven que al vidre davanter també hi portin el rètol indicatiu.

El sergent Albert Estrach explica que, tot i que "rarament" es trobin amb alguna "infracció greu", aproximadament multen el 25% dels autobusos per infraccions administratives. "Les més habituals són que no tinguin tots els martells trencavidres, a vegades perquè els mateixos alumnes els agafen, que no portin el panell informatiu o bé que no tinguin l'autorització o l'assegurança a mà", concreta el sergent de Trànsit.

En aquests casos, sovint, les multes es recorren i no van a més (perquè, per exemple, tenir assegurança és condició indispensable per poder circular, tot i que en aquell moment no la portin al vehicle). Ara bé, també hi ha ocasions en què la infracció és flagrant.

"Fa un parell d'anys, vam trobar-nos amb un conductor que havia perdut tots els punts del permís", explica. I sense anar més lluny, a mitjans d'aquest mes de maig, els Mossos van fer aturar i van denunciar un autobús a Maçanet de la Selva per dur els pneumàtics en estat pèssim. El vehicle transportava 28 estudiants d'un institut d'Igualada que anaven de viatge a Tolosa del Llenguadoc, i van ser els mateixos professors els qui van alertar la policia.

El sergent de Trànsit també alerta que, amb el transport escolar, els pares també han de ser conscients de quina és la seva responsabilitat. "En cas que els nens no portin cordat el cinturó de seguretat, la responsabilitat no s'atribueix ni al conductor ni a l'empresa; en aquest cas, és solidària, i qui rebrà la multa són els pares o tutors legals", subratlla Albert Estrach.

"Per tant, en aquests controls, a banda de la típica inspecció que fem de la documentació, també es parla amb els conductors i acompanyants de la necessitat d'informar a tots els alumnes que tenen l'obligació de fer ús del cinturó de seguretat", concreta el sergent.

Durant aquesta campanya intensiva, els Mossos d'Esquadra no només controlen aquells autobusos que fan rutes periòdiques de transport escolar. També miren aquells que porten els alumnes d'excursió o de colònies (coincidint, precisament, amb les setmanes de final de curs).

La campanya de controls d'aquest juny, centrada exclusivament en transport escolar, és la segona d'aquest 2019 que els Mossos de Girona porten a terme arreu de la demarcació. Des d'ara i fins a finals d'any, a la Regió Policial se'n faran dues més. Les altres seran als mesos de novembre i desembre.