Participants a una 'eco-marxa' a la Costa Brava amb les deixalles recollides. / Foto: Mou-te pel mar

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

La primera fase del projecte 'Mou-te pel mar', impulsada pel pescador i 'runner' Miquel Ferrés, ha permès retirar 10 tones de residus que estaven als entorns del litoral i al mar de municipis de la Costa Brava.

En concret la neteja s'ha fet a Palamós, Roses, Blanes i Sant Feliu de Guíxols.

Aquest dimecres s'han donat a conèixer les xifres de participació de les quatre 'eco-marxes' que s'han fet a aquestes poblacions des del mes de setembre.

En total, hi ha hagut 1.000 participants que van inscriure's per fer 'plogging' (córrer suau) i 'eco-swimming' (nedar al mar) així com la participació de 300 pescadors de les quatre confraries d'aquests municipis. També hi han participat 350 alumnes de l'escola Vedruna de Palamós juntament amb associacions, clubs esportius i entitats.

Bona part dels residus eren bosses de plàstic, llaunes i fins i tot electrodomèstics. Teresa Ferrés, impulsora de la plataforma digital Twinapp on es recullen totes les activitats de la campanya 'Mou-te pel mar', ha subratllat que hi ha estudis que conclouen que el 72% dels residus que acaben al mediterrani són plàstics i la majoria provenen de diferents canals de terra. I que per això la campanya busca conscienciar i sensibilitzar perquè els ciutadans comprenguin que "els residus que tirem al litoral arribaran al mar".

D'altra banda, Ferrés ha destacat que també permet "visualitzar" la feina que durant anys porten fent els pescadors de la Costa Brava retirant les deixalles que es troben a alta mar. És per això que el projecte també preveu organitzar xerrades amb instituts i escoles on els pescadors expliquin el seu ofici i la problemàtica dels residus i plàstics.

La implicació dels polítics també és molt important, segons ha destacat Ferrés. De fet, cada cop són més els ajuntaments que, com el de Blanes, s'han interessat per la iniciativa (fins i tot de municipis d'interior com Lleida) i han entès que cal millorar el medi ambient "entre tots" i fer front a l'emergència climàtica.

Per la seva banda, el patró major de la Confraria de Pescadors de Blanes, Eusebi Esgleas, ha fet èmfasi en la necessitat de "moure's pel món i no només per al mar" perquè la problemàtica dels residus és un fenomen mundial.

Pel que fa a la recollida de deixalles, recorda que precisament a les zones on es fa la pesca d'arrossegament és on s'està fent un manteniment del fons (cada dos mesos omplen cinc contenidors amb llaunes, bosses de plàstic i altres residus) però que a la resta d'indrets la brossa s'acumula. Ha explicat el cas d'uns investigadors que volien agafar mostres al mar davant de Malgrat de Mar amb unes xarxes a menys de 50 m de profunditat i que els va resultar molt difícil per la gran quantitat de tovalloletes que hi havia.

Durant l'acte de balanç s'ha comptat amb la presència de l'alcalde de Blanes, Àngel Canosa, que ha aplaudit la iniciativa perquè permet "posar la llavor" per conscienciar de la necessitat de cuidar el medi ambient. I ha recordat que aquest diumenge al matí es farà una neteja amb tothom qui vulgui participar a la zona dels Padrets, on properament es farà una excavació arqueològica.

Els impulsors del 'Mou-te pel mar' organitzaran una jornada internacional de 'plogging' la primavera vinent a Barcelona i l'endemà es farà una activitat. La idea és convidar promotors i experts d'arreu del món d'aquesta nova tendència esportiva nascuda a Suècia que ja s'ha escampat pel planeta.

La jornada servirà per posar en comú experiències i projectes que s'estan fent a diferents punts d'Europa i Mediterrani i també dels EUA. En paral·lel, es faran noves sortides a més municipis de la Costa Brava i també a Barcelona on algunes confraries de pescadors ja s'han interessat per la iniciativa.

La plataforma Twinapp ha rebut recentment el Premi E-Tech que atorga l'Associació d'Empreses de Noves Tecnologies de Girona com a millor iniciativa de màrqueting digital.