El Carrer Santa Clara de Girona amb tres furgonetes de repartiment a sobre de la vorera per falta d'espai. / Foto: Gerard Vilà (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Malestar entre els transportistes gironins per les dificultats que tenen per realitzar la seva feina. Asseguren que en els últims anys els ajuntaments de la demarcació han limitat els horaris de repartiment.

Un dels motius, diuen, ha estat l'increment del turisme i la tendència dels consistoris a "protegir-lo". Un altre ha estat l'augment de conductors que ocupen un espai, malgrat que no estan carregant o descarregant.

Molts d'ells, explica el president de l'ASETRANS, Eduard Ayach, són comercials que disposen de rellotges que els autoritza a estacionar allà. "El problema és que aparquen, no descarreguen que és la finalitat de la zona", lamenta.

Un problema que s'agreuja en espais molt concorreguts. Ayach recorda que el temps d'estacionament d'un transportista és "curt". "Si hi ha zones de càrrega i descàrrega lliures, nosaltres fem la feina ràpid i estem poca estona transitant. Si tot està ocupat et trobes que el conductor ha d'aparcar a sobre la vorera després d'haver voltat una estona", assenyala el president dels transportistes gironins.

Per això Ayach ha demanat "més control", ja que aquests dos factors obliguen el repartidor a haver d'anar diverses vegades al mateix lloc a fer les entregues. "Això l'única cosa que fa és incrementar el trànsit i els costos", assegura.

Des de l'ASETRANS exigeixen que se'ls permeti circular durant tot l'horari comercial de l'establiment, perquè en molts casos la limitació acaba abans que el negoci hagi obert. "Si a les 10 del matí hem de ser fora d'una zona de càrrega i descàrrega i l'establiment encara està tancat, què fem?", es pregunta Ayach.

Una altra denúncia que fa Ayach és l'increment de multes que reben per haver deixat el vehicle més enllà de la limitació horària que permet l'ajuntament. "Estem notant una persecució policial per part de molts municipis que han vist en els transportistes una font d'ingressos extra", ha assenyalat Ayach.

A banda de les sancions, el president de l'ASETRANS s'ha queixat de "les amenaces" que reben per part dels consistoris. "En el cas de Begur et trobes que estàs ben aparcat i repartint. A la que toquen les 10 del matí has de córrer cap al vehicle, i ja et trobes el policia. Això no pot ser", ha reblat Ayach.

Des de l'ASETRANS s'ha impulsat la creació d'una Taula de Distribució Urbana on hi hagi tots els actors implicats per a "buscar les solucions", al que consideren un "problema real". En concret, a la taula hi reclamen la presència de la Generalitat, els ajuntaments, el sector hostaler i comercial, els operadors logístics, els transportistes i les empreses de distribució.

De moment la proposta ja compta amb el suport del Departament de Territori i Sostenibilitat i des de l'ASETRANS s'han enviat 36 cartes a diferents ajuntaments, perquè expliquin quines normatives tenen en matèria de circulació.