Una de les activitats de Som Cultura. / Foto: Som Cultura

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Som Cultura arriba a la 3a edició amb una cinquantena de propostes ofertes per les entitats i empreses associades al Club de Màrqueting Cultura i Identitat del Patronat de Turisme Costa Brava Girona.

Continuant amb la commemoració de l'Any del Turisme Cultural, el festival ofereix una selecció d'activitats especials per descobrir l'oferta cultural, patrimonial i d'espectacles de les comarques gironines.

Per una banda, Som Cultura presenta les propostes estructurades geogràficament: el 3 i 4 de novembre, a les comarques de l'Alt i el Baix Empordà; el 10 i 11, al Pla de l'Estany i a la Garrotxa; el 17 i 18, al Ripollès i a la Cerdanya, i el 24 i 25, al Gironès i la Selva. I d'altra banda, el festival també es presenta agrupat en quatre blocs: visites per descobrir el patrimoni; visites teatralitzades; música i art als museus, i, finalment, activitats inclusives.

Entre les propostes més destacades de la programació Som Cultura 2018 hi ha la que permet descobrir la infantesa del pintor Salvador Dalí a Figueres i que coorganitzen els museus de la ciutat: Teatre-Museu Dalí, Museu del Joguet de Catalunya i Museu de l'Empordà.

També destaca la reedició de la proposta 'Els museus surten al carrer!', que reuneix una quinzena d'equipaments de la Xarxa de Museus de les Comarques Gironines que programen tallers infantils durant tot un matí a Sant Feliu de Guíxols.

És novetat també en el festival la proposta de descobrir el nou equipament cultural de la Fortalesa de Sant Julià de Ramis, composta pel D'Or Museum i l'espai Quim Hereu, entre d'altres, a través de la trobada d'instagramers #InstaCultura.

De la marca Costa Brava Girona Festivals, que aglutina una trentena de festivals del territori, sorgeixen propostes musicals combinades com el concert de Lídia Pujol al monestir de Sant Miquel de Cruïlles, amb una visita guiada a l'espai i un tast de productes empordanesos a càrrec d'Ítaca, el Consell Comarcal del Baix Empordà i l‘Ajuntament de la localitat; l'actuació del grup Les Anxovetes a l'Alfolí de la Sal, de l'Escala, amb una visita al remodelat cementiri mariner del municipi, organitzada per PortalBlau i l'Ajuntament de l'Escala; l'espectacle de Gespa Teatre amb el Festival Amb So de Cobla, que té lloc al Museu de la Pesca de Palamós, i amb lectures dramatitzades, cançons i música de cobla amb so de mar, i la celebració del Festival Càntut, a Cassà de la Selva.

Aquest mes d'experiències també proposa nombroses visites guiades per descobrir la història de les comarques gironines. Una de les més singulars és la proposta 'La guerra de l'arròs', que inclou un recorregut pels carrers i palaus de Torroella de Montgrí per conèixer la història d'aquest conreu i acaba amb un menú gastronòmic al restaurant del Palau Lo Mirador. A Empúries, grans i petits podran apropar-se a les tècniques culinàries de la gastronomia en el món antic amb una visita a la ciutat grecoromana seguida d'una activitat d'elaboració de tres plats romans, que els visitants podran degustar com a aperitiu.

Destaquen també les visites guiades 'El glamur dels anys seixanta a Begur i Llafranc', 'Comerços històrics i emblemàtics' a Girona, o la proposta 'Els vermuts nòrdics dels romans' a Bolvir de Cerdanya. També es faran visites teatrals com 'Les noces de Vilabertran' a Vilabertran; 'Tot per un ral' al Museu de Terracota de la Bisbal d'Empordà, o 'Llegendari. Despertant els mites' al Museu Etnogràfic de Ripoll.

Finalment, la programació presenta diverses activitats inclusives per apropar la cultura a col·lectius de persones amb discapacitat. En destaquen la visita al monestir de Sant Pere de Galligants de Girona adaptada a les persones amb problemes relacionats amb l'Alzheimer i als seus cuidadors, o la visita al jaciment iber d'Ullastret per a persones amb discapacitat visual.

Segons destaca el Patronat de Turisme, la campanya promocional Som Cultura "pretén estimular l'interès i el consum cultural de locals i visitants durant la tardor i fomentar la creació de productes turístics innovadors i atractius que permetin donar a conèixer el territori en clau cultural, des de recursos monumentals i patrimonials, fins a manifestacions tradicionals, populars i d'identitat".