L'actriu Rosa Gàmiz interpretant una escena de Romeu i Julieta en una aula de l'escola de Santa Eugènia. / Aleix Freixas (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Les aules de les escoles i instituts de Girona i Salt es converteixen en teatres provisionals dins del projecte pedagògic A Tempo, organitzat per Temporada Alta i la Fundació La Ciutat Invisible.

Aquesta iniciativa intenta acostar les diferents disciplines artístiques als centres educatius a partir de diferents activitats gratuïtes.

Dins del projecte, aquest dilluns l'actriu Rosa Gàmiz ha visitat l'escola de Santa Eugènia de Girona per representar als alumnes de primer de primària l'obra de 'Romeu i Julieta'. Ho ha fet buscant la proximitat del públic i per això ha demanat als alumnes seure a terra molt a prop de l'actriu per convertir l'obra en "una experiència única", tal com ha descrit l'artista.

Abans de començar, Gàmiz ha aprofitat per acostar als nens què és el teatre. A partir d'aquí, l'actriu ha destapat una maleta on hi havia el conte de l'obra de Shakespeare i una multitud de disfresses que han servit de suport per fer-los "interaccionar" amb el text i "integrar-los en el món del teatre".

De tota manera, l'artista creu que el fet d'acostar les obres de teatre a dins de l'aula "es converteix en una eina pedagògica" molt important. De fet, Gàmiz creu que "a vegades el teatre dona un distanciament i això no ajuda amb els nens". Per això ella confia en situar els nens a prop, per tal que aquests puguin tocar les disfresses i veure tot l'atrezzo de ben a prop, fet que els permet "entrar d'una manera molt directa" al text.

El director del festival Temporada Alta, Salvador Sunyer, ha apuntat que aquesta iniciativa d'acostar el teatre a les escoles busca "fer coincidir dues vies: l'educació i la cultura". A més, creu que representar obres tan potents com 'Romeu i Julieta' davant d'uns alumnes tan petits demostra que un espectacle infantil "no ha de ser fàcil i tonto" perquè ells ho entenguin, sinó que només cal buscar el llenguatge correcte.

A part de l'obra de 'Romeu i Julieta' que representa Rosa Gàmiz, dins de l'A Tempo també arribaran a les escoles gironines 'La llavor del foc', de Babou Cham i Carlota Subirós. En aquest espectacle, el protagonista explica diferents històries sobre l'origen del món als nens. Dins d'aquests relats es treballa la migració, el diàleg i la integració cultural.

També hi ha altres espectacles dirigits als adolescents d'ESO i batxillerat, com ara 'La Corda', una obra dirigida per Clàudia Cedó i que tracta la violència masclista i la gelosia com a eix principal.

Més enllà d'acostar els espectacles a les aules, el projecte A Tempo compta amb altres línies. D'una banda, hi ha la visita dels artistes de les companyies que actuen al festival a les aules per impartir una masterclass.

D'aquesta manera, Lluís Homar, Elisabet Casanovas o Clara Peya es posaran al capdavant d'una classe on podran explicar la seva experiència com a dramaturgs o músics. Part d'aquestes classes es complementaran amb l'assistència del grup escolar a un assaig o en una de les funcions de les obres durant el festival.

Aquest any, també hi ha una iniciativa en col·laboració amb ConArte Internacional en què es potencia que els mateixos alumnes dirigeixin un espectacle. És el cas dels estudiants de 4t d'ESO de l'Institut Salvador Espriu de Salt que el dissabte 8 de desembres estrenaran una peça escrita i dirigida per ells mateixos, en què es parla de la diversitat.

Totes les activitats que formen part d'aquest projecte pedagògic són gratuïtes, ja que "des de la Fundació La Ciutat Invisible vam veure que si es feia cobrar entrada, hi havia nens que hi podien anar i d'altres que no", ha assegurat Salvador Sunyer. Per això han optat per programar-ho tot de forma gratuïta i garantir que tots els alumnes hi poden participar.

La previsió és que en total hi participin prop de 5.000 alumnes de Girona i Salt. L'any passat, que es va fer la primera prova pilot, ja hi van participar 3.845 estudiants de primària i secundària i 73 artistes.

Més enllà de les activitats programades per als alumnes, l'A Tempo també té una vessant de formació per als professors "perquè entrin les arts a les aules", ha reblat Sunyer. Aquesta formació reuneix a artistes i programadors culturals amb mestres i personal docent per poder compartir experiències i buscar activitats i projectes que permetin treballar les diferents disciplines artístiques a les escoles i instituts.

A més, Sunyer ha aclarit que l'A Tempo no es limita només en acostar les arts escèniques, sinó que l'objectiu és que hi arribi qualsevol disciplina.