23febrer2018

En directe: Selecció musical

El Consell Comarcal de la Selva inicia un servei de prevenció d'incendis que vol agilitzar la neteja de les parcel·les Pla general d'una parcel·la en mal estat de conservació. / Foto: Jordi Altesa (ACN)
18 de gener de 2018 Escrit per 

El Consell Comarcal de la Selva inicia un servei de prevenció d'incendis que vol agilitzar la neteja de les parcel·les

El procés administratiu per aconseguir que un privat netegi una parcel·la de la seva propietat acostuma a ser llarg i complex.

Llarg perquè cal enviar diferents notificacions i donar diferents terminis abans d'assumir-ne la neteja d'ofici i passar la factura al propietari. I complex perquè es necessiten informes i informació que no sempre tenen els ajuntaments com, per exemple, saber qui són els propietaris dels terrenys.

Tot plegat suposa un procés burocràtic que implica temps i diners per als consistoris. Alguns d'ells, els que tenen grans zones de terreny però pocs habitants, no tenen personal suficient per fer-ho. D'altres, tenen urbanitzacions construïdes a zones boscoses on un incendi pot suposar un risc important.

Els ajuntaments que es troben en aquestes circumstàncies són els que a la comarca de la Selva més s'han interessat pel servei integral de prevenció d'incendis que vol agilitzar tot el procés. "En el consell d'alcaldes gairebé tots han parlat de delegar les competències", explica el president del Consell Comarcal, Salvador Balliu.

Un dels primers municipis en portar la cessió al seu ple és Sils. El consistori destinarà 12.000 euros per cobrir les despeses administratives per a aquest any. El seu alcalde i vicepresident del consell, Martí Nogué creu que els sortirà "a compte" en temps i diners. Nogué considera que és un procés "molt feixuc" i que demana de "molta infraestructura".

L'agilitat en el tràmit per part del nou servei ha de venir perquè l'ens comarcal té "més informació" sobre els propietaris. "Als consistoris a vegades ens costa saber qui és el responsable d'una determinada parcel·la", assegura Nogué. El Consell Comarcal podrà "creuar dades" amb informació tributària o de propietat i això farà que el tràmit pugui ser més ràpid i "arribar si fa falta fins a la subhasta", explica el president.

La situació de deixadesa s'ha accentuat també durant la crisi econòmica. Balliu admet que les persones a qui havien d'embargar una propietat "optaven per una segona residència o un terreny que havien heretat". Per aquesta raó, "moltes vegades" el propietari d'aquests espais en mal estat de conservació és un banc, recorda el president del Consell Comarcal de la Selva.

Un cop s'hagin fet els avisos establerts per la legislació, el consell també s'encarregarà de licitar la neteja de les parcel·les. Després, la factura arribarà als seus propietaris. Aquest nou servei ha de millorar la situació dels boscos en cas d'incendi i evitar un increment dels efectes.

El Consell Comarcal de la Selva té un pressupost de 36 milions d'euros per a aquest 2018. Aquesta és la xifra més alta de la història i també la de tots aquests ens a Catalunya. L'administració dona feina de manera directa a 300 persones.

La situació actual fa que la seu s'hagi quedat petita i alguns serveis estiguin repartits per diferents edificis de la capital, Santa Coloma de Farners. "Tenim els serveis socials en tres pisos de lloguer del centre", exemplifica Balliu.

El Consell Comarcal aspira a crear una oficina d'atenció al ciutadà equivalent a la que la Generalitat té a la seva Delegació a Girona, a l'antic hospital Santa Caterina. Aquest espai hauria d'acollir tots els serveis ciutadans que presta el consell. Balliu ha detallat que busquen un espai "d'uns mil metres quadrats" que volen que sigui a Santa Coloma "tot i que no tindria que ser-ho forçosament", admet.

El pressupost comarcal reserva 600.000 euros aquest any per fer l'actuació. Tot i això, el president no creu que els hagin de fer servir perquè busquen un "espai de lloguer". L'espai que ocuparien és inferior al que calculen que farà falta en un futur que seria de 3.000 metres quadrats, segons ha assegurat en roda de premsa el president del consell.

La unificació de tots els serveis hauria de servir per deixar de pagar el lloguer de diferents espais, unificar les centraletes i millorar la seguretat. Salvador Balliu ha admès que les persones que treballen en temes d'habitatge han rebut "agressions" de gent a qui se'ls denegava les ajudes. Amb aquesta actuació, la seu actual al passeig de Sant Salvador passaria a tenir un caràcter més institucional i acolliria la sala de plens o l'arxiu, entre d'altres.

El servei integral de lluita contra incendis i una nova seu d'atenció al ciutadà són dos dels projectes que es volen tirar endavant aquest any. Un altre dels eixos passarà per l'ocupació i aquest any preveuen inserir 153 persones de diferents edats i perfils. El Consell Comarcal destinarà 290.000 euros a empreses de la Selva per impulsar la contractació de persones de difícil inserció.

Una altra partida de 50.000 euros es destinarà a preservar un projecte socioeducatiu que el Govern ha replantejat. Una desena de municipis tenien un servei que proposava activitats per a joves i nens fora de l'horari escolar i aquest any l'assumirà el mateix Consell Comarcal ja que es deixava de prestar. Els municipis que s'hi ha interessat són els que tenen urbanitzacions als afores o un alt nombre de persones nouvingudes.

Finalment, el Consell Comarcal de la Selva també preveu desenvolupar dos projectes que han de servir per potenciar la inserció laboral. Un d'ells busca ressaltar el talent cultural i creatiu per tal de generar llocs de treball. L'altre té fons europeus i es desenvoluparà a Tossa de Mar, Lloret de Mar i Blanes i vol fomentar el desenvolupament local a l'entorn de recursos pesquers i marítims.



Llagostera RàdioLlagostera Ràdio 105.7 FM