Un tècnic del servei de teleassistència del Dipsalut amb una usuària. / Foto: Pere Duran (Diputació de Girona)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Durant els últims 12 mesos, entre juny i maig, el protocol del Dipsalut per detectar i prevenir maltractaments a gent gran que fan servir el servei de teleassistència ha detectat 30 casos d'abusos i vexacions.

Són la immensa majoria d'aquells en què han saltat les alertes al servei de teleassistència de la Diputació de Girona (perquè de tots els que s'han valorat, tan sols n'hi ha un en què no s'han detectat indicadors de maltractament).

Pel que fa als perfils, el 88% de les víctimes són dones i sovint qui els infringeix maltractaments és un home (cosa que s'ha detectat en el 83,3% dels casos). La majoria d'ells pertanyen al seu entorn familiar més proper, bé siguin fills o filles (47,2%) o bé sigui la parella (38,9%). A molta més distància, s'hi troben els nets (5,6%) o bé els germans (1,4%).

Per edats, el 43,1% de les persones grans que han patit maltractaments -entre d'altres poden ser físics, psicològics o econòmics- tenen entre 70 i 79 anys. Hi ha un altre grup (en aquest cas, el 31,9%) que ja han superat els 80 anys, i la resta en tenen menys de 70.

Els casos detectats durant el darrer any són equiparables al del 2022 i baixen lleugerament si es comparen amb el període anterior; és a dir, entre juny del 2023 i maig del 2024. En aquest cas, a través del protocol del servei de teleassistència, es van detectar 38 maltractaments.

D'ençà que el protocol es va engegar el 2019 i fins ara, des del Dipsalut s'han valorat 255 casos de possibles maltractaments a persones grans. I d'aquests, n'hi ha hagut 170 en què hi ha hagut indicadors suficients per concloure que les víctimes patien abusos o vexacions.

Actualment, a les comarques gironines hi ha 14.256 persones que fan ús del servei de teleassistència de la Diputació. Totes elles tenen més de 65 anys.

El Dipsalut destaca que el protocol de detecció i prevenció de maltractaments, que s'emmarca dins el servei de teleassistència, s'ha revelat "una eina efectiva" per fer aflorar aquests casos d'abús. Precisament, per reforçar la detecció de situacions de risc, i amb motiu del Dia Mundial de Sensibilització sobre el Maltractament a les Persones Grans, el Dipsalut ha editat una guia i un díptic per explicar com prevenir-los, i actuar en cas de sospita.

Es poden trobar el format digital a la web i també es reparteixen en paper als CAP i als ajuntaments. S'hi indica quin tipus de maltractaments hi ha i com s'ha actuar si se sospita que una persona gran pateix maltractaments. A més, es donen consells perquè la gent gran se senti valorada.

Quan es detecta un possible cas, des del Dipsalut fan trucades i visites domiciliàries de seguiment i se'ls ofereix poder fer ús del polsador per a la seva seguretat. En cas que el maltractament es confirmi, el Dipsalut deriva el cas als serveis socials.