La consellera d'Educació i Formació Professional, Esther Niubó, ha dit al Parlament que el Govern defensarà amb fermesa el català com a llengua vehicular a l'escola, "una eina d'integració, en cap cas d'imposició".
En la seva compareixença per l'inici del curs escolar, ha respost a la recent sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, que anul·la parcialment el Decret 91/2024 sobre el règim lingüístic, un text que, tal com ha recordat, "mai va entrar en vigor perquè es va suspendre cautelarment en el moment de la seva publicació".
Niubó ha defensat que el model educatiu català garanteix el ple domini de totes les llengües oficials al final de l'escolarització i ha reivindicat el consens social i polític que el sustenta.
La consellera ha volgut deixar clar que el Govern, encapçalat pel president Salvador Illa, recorrerà en cassació aquesta sentència i activarà “totes les mesures legals oportunes” per defensar el model lingüístic. Ha subratllat que no es tracta només de preservar un decret, sinó de protegir “un model educatiu que ha estat clau per a la cohesió social, la igualtat d’oportunitats i la convivència”.
"La llengua catalana és el centre de gravetat entorn del qual construïm un espai comú on tot l'alumnat pot aprendre, conviure i créixer en igualtat de condicions", ha afirmat Niubó. Ha defensat que el model no només garanteix el ple domini del català, sinó també del castellà i l’aranès, i que així ho acrediten les proves de final d’etapa. També ha insistit que el model no separa l’alumnat per motius lingüístics, sinó que promou una educació inclusiva i integradora.
La consellera ha destacat que aquest consens lingüístic compta amb el suport de la majoria del Parlament i d’un ampli teixit institucional, social i cultural del país. “No és una ocurrència, és el fruit d’una aposta col·lectiva nascuda fa dècades”, ha recordat, demanant responsabilitat a tots els actors polítics per preservar aquest pacte.
Sobre la llengua castellana, ha rebutjat que hi hagi cap discriminació: “És una llengua curricular i d’aprenentatge, i el sistema garanteix el ple domini de totes les llengües oficials”. També ha destacat que els projectes educatius dels centres tenen en compte la realitat sociolingüística per compensar desigualtats.