Girona ha viscut aquest dijous una intensa jornada de mobilitzacions en el marc de la quarta jornada de vaga del sector educatiu, amb protestes que han aplegat milers de docents i famílies.
En total, més de 4.000 persones —segons els sindicats fins a 10.000— s’han manifestat pels carrers de la ciutat de Girona contra l’acord entre el Govern i els sindicats CCOO i UGT, que qualifiquen “d’acord de traïció” i d’intent de “tancar en fals el conflicte”. A la mobilització també s’hi han sumat col·lectius com pagesos i metges.
La jornada ha començat amb diverses accions de protesta. A primera hora, cap a un quart de 9 del matí, una vintena de vehicles han protagonitzat una marxa lenta des de Salt fins a Girona per la C-65, provocant importants retencions en un dels accessos habitualment més congestionats a la ciutat. La marxa, encapçalada per bicicletes amb pancartes reivindicatives, ha coincidit amb hora punta i ha col·lapsat el trànsit fins a Girona Sud.
Paral·lelament, més de mig miler de persones —que després han crescut fins a unes 1.400— s’han concentrat davant del pavelló de Fontajau, on han escenificat una protesta simbòlica simulant una classe amb pupitres i pissarra. Des d’allà, han iniciat una marxa cap a l’AP-7 amb l’objectiu de tallar la via.
El tall de l’autopista ha començat cap a les 10.45h, inicialment només amb manifestants a peu, després que els Mossos d’Esquadra impedissin el pas dels tractors en un primer intent. Tot i això, la policia ja havia fet un tall preventiu que ha acabat afectant els dos sentits de la circulació.
Cap a les 11.30h, una quarantena de tractors de Revolta Pagesa han aconseguit accedir a l’autopista per un altre punt amb menor presència policial, sumant-se així al bloqueig. En aquest moment, els manifestants han tornat a escenificar una classe a la via i han ocupat completament l’AP-7 en ambdós sentits.
La protesta s’ha allargat durant més d’una hora i no ha estat fins poc abans de les 13h que els participants han començat a retirar-se. El Servei Català de Trànsit també ha informat d’un altre tall a l’AP-7 a Vilablareix en sentit Girona.
Mentrestant, al centre de Girona, la mobilització principal s’ha organitzat en dues columnes que han sortit des de Sarrià de Ter i des de la rotonda de l’Avellaneda. Les dues marxes han recorregut diversos carrers principals, com la carretera Barcelona o el vial de la Devesa, fins a confluir a la plaça Marquès de Camps.
Durant el recorregut, els manifestants han corejat consignes com “Ja n’hi ha prou, apugeu-nos el sou!”, “No és un acord, és traïció!” o “Menys discursos i més recursos”. La protesta ha culminat davant la Delegació del Govern, on s’ha llegit un manifest crític amb el pacte signat.
La portaveu d’USTEC-STEs a les comarques gironines, Glòria Polls, ha assegurat que l’acord “no respon a les necessitats dins les aules” i ha lamentat que les millores s’allarguin fins al 2029. En la mateixa línia, altres representants sindicals han denunciat la manca de recursos i han qualificat el sistema educatiu de “fracassat”.
Després de la lectura del manifest, part dels manifestants han accedit a l’Oficina d’Atenció Ciutadana de la Delegació del Govern, on han reclamat una reunió amb el director territorial d’Educació.