Alguns dels objectes que l'Agència Catalana del Consum ha requisat a les comarques gironines. / Foto: Aleix Freixas (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Les reclamacions dels gironins a l'Agència Catalana del Consum han augmentat un 32,57% durant el passat 2018.

Segons la directora, Elisabeth Abad, aquest augment s'ha produït "per un increment en les queixes del món de les telecomunicacions i internet".

De fet, Abad ha detallat que aquest increment també s'ha produït arreu de Catalunya i que es tracta de reclamacions per deficiències en el servei de telefonia.

La directora de l'ACC també ha justificat la pujada per queixes relacionades amb alguns dels serveis associats que ofereixen les companyies. Elisabeth Abad es referia a ofertes en subscripcions de plataformes de continguts en streaming i també de canals de televisió.

Un altre problema que han detectat en aquest camp és l'aplicació de les tarifes de 'roaming' d'Adorra a alguns usuaris que encara no han creuat la frontera. Abad ha explicat que "hi ha empreses telefòniques que entre la Seu d'Urgell i Andorra apliquen el 'roaming'" i això fa que la gent pagui unes factures més elevades del que toca perquè encara no han creuat la frontera.

De tota manera, un 47% de les reclamacions s'acaben resolent a través d'una mediació entre el consumidor i l'empresa. Es tracta d'un servei gratuït que ofereix l'ACC i que és un pas previ abans d'engegar un procés judicial. Abad ha remarcat que des de l'agència intenten potenciar la resolució de conflictes "a través de la paraula i del diàleg" per tal d'evitar allargar el procés de reclamació.

D'altra banda, l'Agència Catalana del Consum preveu engegar diferents campanyes informatives sobre les compres per internet. Es tracta de donar informació a partir de les xarxes socials i també de la pàgina web sobre quins són els drets dels consumidors. La directora de l'ens ha matisat que en aquestes campanyes es vol "alertar del risc que hi ha" a l'hora de comprar per internet i de les amenaces que comporten les pàgines "no-segures".

De fet, Abad ha detallat que treballen molt estretament amb el Departament d'Interior per denunciar als Mossos d'Esquadra tots els casos d'estafes que es produeixen en compres de portals web. En molts casos, els consumidors presenten la seva queixa a l'ACC i aquesta s'ocupa de gestionar els àmbits de la competència, mentre que traspassen als Mossos els casos d'estafa.

Tot i així, Abad ha recordat que quan una persona compra per internet "té 14 dies per retornar el producte" si no és allò que havien demanat. A més, Abad ha recomanat que els usuaris sempre comprin en portals oficials i, preferiblement, que tinguin seu a Catalunya o dins de la Unió Europea. "En portals que puguin estar a Turquia o Cora, costa més tenir incidència" en el cas en què es produeixi algun frau.

La comarca de la Garrotxa acumula el 68,96% de reclamacions (654) que hi ha en tota la demarcació de Girona. Segons Elisabeth Abad, aquesta xifra tan elevada es deu al servei d'atenció al consumidor que ofereix el Consell Comarcal. De fet, la directora de l'ACC l'ha qualificat com un organisme "extremadament actiu" que "dedica molt de temps i esforços a l'atenció al consumidor".

Davant d'aquests resultats, Abad ha remarcat que volen aconseguir que la resta de consells comarcals adquireixin el mateix volum de feina que ha aconseguit la Garrotxa. Abad ha afirmat que "no és que hi hagi més problemes" en aquesta zona, sinó que "el servei d'atenció està més present" a les llars garrotxines.

Durant l'any passat es van tramitar 195 denúncies a la demarcació de Girona, que suposen un 3,17% més que el 2017. La meitat de les denúncies són per serveis generals de consum. Al llarg de 2018 també es van tramitar 35 expedients sancionadors. La quantitat total d'aquesta suma és de 83.151 euros. De tota manera, la directora de l'Agència Catalana del Consum ha matisat que l'import total ha disminuït respecte el 2017.