Arbres apilats que han tallat per fer les obres de servei prèvies a l'ampliació de la C-32. / Foto: Aleix Freixas (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ja s'ha pronunciat en contra de l'allargament de la C-32 entre Blanes i Lloret de Mar i obliga a aturar les obres.

Aquest és el segon projecte que el Departament de Territori i Sostenibilitat tirava endavant per allargar la carretera fins a la comarca de la Selva, però la plataforma Aturem la C-32 va presentar un recurs en contra del nou estudi d'impacte ambiental que havia permès engegar un projecte paral·lel.

En aquest cas, el TSJC ha especificat que l'estudi "no sembla complet ni suficient" segons l'avaluació ambiental tècnica que exigeix la Llei del Canvi Climàtic en l'article 21.2. Per això creuen que el projecte que vol tirar endavant el govern català podria ser ambientalment inviable.

En concret, el tribunal ha matisat que no hi ha informació sobre l'adequació del projecte als objectius de mitigació de l'emissió de gasos amb efecte hivernacle o a la seva neutralització. Tampoc veuen suficient informació que garanteixi que la infraestructura superi "els impactes del canvi climàtic".

Per altra banda, la diligència publicada pel TSJC també fa referència a alguns "defectes" de l'informe d'impacte ambiental en relació a la "justificació de la capacitat hidràulica" dels viaductes de la carretera projectada pel govern català. De fet, considera que no s'ha estudiat quina capacitat d'aigua podrien absorbir els viaductes en períodes de retorn de 10, 100 i 500 anys. També troben a faltar saber si les obres ocupen terrenys inundables o no.

De fet, la diligència fa referència a algunes "deficiències" del projecte que ja va apuntar l'Agència Catalana de l'Aigua en un informe el 2015, però que en un nou document del 2018 encara no s'havien resolt. Segons l'alt tribunal, aquesta manca d'informació no pot "prevaldre sobre els interessos de tercers" com pot ser una millora en la mobilitat a la zona durant els mesos d'estiu.

Per tot això, el TSJC ha ordenat suspendre l'"executivitat" de l'informe ambiental. Això comporta a la paràlisi del projecte i de les obres, ja que aquest no es pot executar sense el corresponent informe d'impacte ambiental. A més, el tribunal remarca que "de cap manera" les obres poden continuar. Els magistrats ho justifiquen recordant que si la sentència és en contra del projecte i seguissin les obres de construcció, ja no es podria desmantellar tota la carretera.

Això comporta que la Generalitat haurà d'ordenar als operaris que abandonin les tales d'arbres que estaven fent aquests dies al paratge Vilar de Lloret de Mar. Es tractava d'unes obres prèvies a l'execució del projecte, però que s'hauran d'aturar igualment per la decisió del tribunal de suspendre l'impacte ambiental.

Aquesta és la segona vegada que el TSJC atura el projecte d'ampliació de la C-32 entre Blanes i Lloret de Mar. El primer d'ells, va acabar amb una ordre de suspensió cautelar de les obres ara fa dos anys, després que la plataforma Aturem la C-32 hi presentés un recurs.

Davant de la impossibilitat de seguir endavant amb el projecte, el Departament va optar per iniciar els tràmits d'un projecte nou. Davant d'això, l'entitat va recórrer aquest nou projecte presentant un recurs en contra de l'informe d'impacte ambiental.

En paral·lel, l'entitat impulsora del recurs, Aturem la C-32, s'ha mostrat contenta amb la decisió del TSJC. Segons expliquen en un comunicat, els seus membres seguiran "fent pedagogia" en contra d'una carretera que "no es sosté per enlloc". A més, en el comunicat també han recordat que ja fa mes d'un més que diversos voluntaris intentaven aturar les tales d'arbres que estaven fent els operaris a través d'accions de "resistència ciutadana al bosc".