Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Una enquesta setmanal encarregada per la Diputació de Girona indica que un de cada tres comerços i establiments de serveis a la demarcació és susceptible de tancar definitivament el 30 d'abril.

De tots ells, un 11% ja ho dona per fet a causa de la paralització que ha suposat la crisi sanitària.

Els motius són el baix nivell de tresoreria i la limitació de recursos propis que impedeixen igualar la caiguda d'ingressos. Si l'horitzó es posa al mes de maig, aquesta xifra encara creix més. Per altra banda, tan sols el 23% dels enquestats assegura tenir garanties per afrontar el tancament forçat d'aproximadament un mes i mig.

Per altra banda, un 76% del comerç urbà gironí ja ha negociat alguna mesura econòmica en l'última setmana per poder fer front a les pèrdues. D'aquesta manera, els empresaris intenten buscar una manera de garantir que podran tornar a aixecar la persiana quan els alliberin de les restriccions.

El comerç de dimensions reduïdes a Girona és el que més està notant els efectes de la crisi sanitària. Les vendes de la setmana passada han caigut un 85,6% en respecte a la mateixa època del 2019. Els establiments alimentaris són els que menys noten aquesta davallada amb un 35% menys de vendes de la mitjana habitual. Un 19% d'aquests afirmen haver augmentat en facturació (principalment forns de pa, carnisseries i fruiteries).

Segons reflecteix l’enquesta, l’estat d’ànim del comerç urbà gironí és d’una preocupació creixent respecte a la pandèmia i l’afectació que està tenint en els seus negocis. El 72,6 % d’establiments (gairebé tres de cada quatre), o bé estan preocupats per la viabilitat del seu establiment (52,5 %), o són molt pessimistes (20,1 %). La vessant positiva es manté estabilitzada (ronda el 10 %), mentre que els neutrals cauen al 18 %.

Aquest estat d’ànim és generalitzat en tots els sectors, però té un cert contrapunt en l’alimentari: en una setmana el grup que aglutina els confiats i els molt optimistes ha passat del 9 % al 28 % (amb un percentatge del 22 % i 6 % respectivament). Per la seva part, el quotidià no alimentari (productes per a la higiene i neteja personal, medicaments o articles de neteja) ha patit un retrocés anímic molt important, i entre els preocupats (64 %) i els molt pessimistes (18 %) acumulen un 82 %. Més negre encara ho veuen el sector de la moda i complements, amb un 83 % (55 % de preocupats i 28 % de molt pessimistes) i el de l’oci i la cultura (90 % de vessant negativa, amb un 70 % de preocupats).

L'enquesta setmanal encarregada per la Diputació de Girona ha anat a càrrec de J3B3 Economics. Aquesta empresa ha contactat amb 139 propietaris d'establiments comercials i empreses de serveis a la demarcació.