Un home mirant la pàgina web del Servei Estatal Públic d'Ocupació. / Foto: Aina Martí (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Dos mesos després que comencés l'allau d'ERTO d'empreses obligades a reduir o suspendre la seva activitat, el SEPE ha publicat una guia sobre com actuar en cas de detectar problemes en el cobrament de l'atur.

L'impagament de les prestacions de tota la plantilla es pot deure al fet que no s'hagi enviat la documentació, que aquesta tingués un codi de compte incorrecte o que els treballadors pertanyin a un altre codi de compte de cotització.

En aquests casos, es demana a les empreses que envïin la documentació si no ho havien fet o que corregeixin les dades errònies de l'excel i el remetin de nou al servei d'ocupació estatal.

Segons el SEPE, els errors més comuns en el pagament de l'atur dins d'una mateixa empresa són culpa de les dades que remet l'empresa, com ara equivocacions en el DNI o compte bancari, i també que aquest sigui de bancs que no existeixen.

Per les companyies on només alguns treballadors han rebut la prestació però no tots, el servei estatal també recomana corregir els documents i remetre'ls de nou a la direcció provincial per registre electrònic.

En la mateixa línia, per resoldre la situació de les persones que no han ingressat la nòmina del SEPE perquè no figuraven a l'excel inicial, es recomana enviar-ne un de nou però només per la persona afectada.

A més, també asseguren que hi ha hagut incidències en el pagament de les prestacions de les persones que treballaven en un més d'una empresa i totes han presentat un ERTO. En aquest cas, el SEPE que actuarà d'ofici i el treballador no ha de fer res. Tampoc han de presentar cap mena de documentació els treballadors que encara no han rebut el 'plus' de la prestació per les persones amb fills. El servei estatal està revisant els casos i ho corregirà d'ofici.

En canvi, si el problema es deu a un error en la base de la cotització o en el percentatge de reducció de jornada, es demana que l'empresa corregeixi la xifra. En relació amb els casos que la prestació s'ha "tallat" a 30 de març, l'entitat demana comunicar els períodes per certificat electrònic durant el mes en curs.

L'organisme també admet que s'han donat casos en què el treballador ha cobrat sense tenir dret perquè l'han inclòs en un expedient sense haver-hi de ser o perquè el seu DNI o número de compte s'han enviat erròniament en el nom d'un altre empleat.

Per solucionar-ho, insten els treballadors que han rebut uns diners que no li corresponen a tornar l'ingrés i presentar un escrit. En total el SEPE reconeix 17 causes d'errors i n'atribueix la majoria a la transmissió de dades per part d'empreses i gestories.

El Ministeri de Treball assegura que ja s'han resolt el 98% de les prestacions de les persones incloses en un expedient temporal. Tot i això, hi ha milers de persones que no han rebut la nòmina del SEPE. Segons les dades del Govern, uns 80.000 treballadors afectats per un ERTO encara no havien cobrat la prestació la setmana passada.

A més, milers d'empleats han denunciat rebre nòmines errònies. En les últimes dues setmanes, CCOO ja ha recollit 250 reclamacions col·lectives on s'inclouen 40.000 persones que no han ingressat el que els pertocava de l'atur a Catalunya.