Vista aèria del Port de Palamós. / Foto: Territori i Sostenibilitat

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

El nou pla de ports arriba quan ja s'han fet els deures amb la majoria de les infraestructures. Per això, des d'ara i fins al 2030, l'objectiu de la Generalitat és aprofitar-ne tot el potencial.

El pla vol evolucionar cap a un nou model, on els serveis a la ciutadania siguin l'eix central.

A l'hora d'elaborar-lo, la Generalitat subratlla que el document ha comptat amb "una àmplia participació pública i institucional". S'ha sotmès a consideració dels ajuntaments, de les diferents administracions –inclosa el Ministeri- i d'entitats i organismes del sector. A més, durant la tramitació, el pla també s'ha sotmès a un estudi ambiental.

El Pla de ports Horitzó 2030 abasta tota la franja litoral catalana, que s'estén des de la desembocadura del Sènia fins al cap de Portbou. En total, 780 quilòmetres de costa compresos entre el Montsià i l'Alt Empordà. En tot aquest àmbit, el pla determina les grans línies de planificació i ordenació de les infraestructures i els serveis del sistema portuari que és competència de la Generalitat.

Com a grans objectius, el pla es fixa potenciar els ports com a generadors de sinergies territorials, garantir la sostenibilitat ambiental, captar demanda mitjançant la promoció conjunta de tot el sistema portuari, assegurar un creixement sostenible de l'activitat, o fer efectius els principis de transparència i bon govern, entre d'altres.

Per aconseguir-ho, el pla defineix set línies estratègiques que guiaran quina serà la política portuària dels propers anys. Al llarg d'aquesta propera dècada, es preveuen invertir 7,5 milions d'euros per desenvolupar-les (mitjançant recursos propis dels mateixos ports i col·laboració publicoprivada).

Entre d'altres, es preveu crear una Comissió d'Innovació, fomentar la competitivitat dels ports diversificant-ne els serveis, mitigar el canvi climàtic (planificant els dragatges i reduint emissions) o crear una plataforma de gestió integrada que permeti disposar d'informació centralitzada i en temps real de tots els ports de Catalunya. Es farà un seguiment permanent de cadascuna de les línies d'actuació i, a més, el pla s'actualitzarà cada quatre anys (per avaluar-lo i redefinir-lo, si cal).