El conseller d'Educació i la consellera de Cultura. / Foto: David Cobo (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

El Tribunal Suprem ha rebutjat el recurs que va presentar el Departament d'Educació i ha confirmat la sentència que estableix una quota del 25% de castellà als centres educatius.

Així ho ha explicat el propi conseller d'Educació, Josep Gonzàlez Cambray.

"Això és un atac als fonaments de l'escola catalana perpetrat per un tribunal allunyat de la realitat sociolingüística dels centres", ha denunciat el conseller, que ha indicat que "els centres han de seguir treballant com fins ara i no han de fer cap canvi en els seus projectes lingüístics".

En la mateixa compareixença, la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, ha titllat la decisió judicial d'"atac al model d'immersió lingüística".

Segons ha expressat Cambray, en una conversa d'aquest dimarts la ministra d'Educació i Formació Professional del govern espanyol, Pilar Alegría, li ha traslladat que "des del ministeri el que faran és donar compliment a la LOMLOE", també coneguda com a Llei Celaá. En aquest sentit, a més, el conseller ha apuntat que la decisió del Tribunal Suprem consolida una ordre judicial que afectava l'anterior normativa espanyola, la Llei Wert, i ho ha considerat "una anomalia més", ja que la sentència afecta "una llei antiga que ja no està en curs".

En el seu parlament, el titular del Departament d'Educació ha esmentat que l'actual sistema d'immersió lingüística compta amb informes favorables del Consell d'Europa i que des de l'any 2005 únicament 80 famílies, sobre mes d'un milió i mig d'estudiants anuals, han demanat l'escolarització en castellà per als seus fills. Alhora, ha apuntat que els resultats de les proves de competències bàsiques als centres educatius són molt similars tant en castellà com en català.

Amb aquestes dades, Cambray ha censurat "que sigui un jutge el que determini de forma arbitrària el percentatge d'hores que cal per aprendre una llengua" i ho ha considerat "una anomalia" i "un menyspreu" als professionals de l'educació.

Al contrari del que marca la sentència del TSJC del desembre del 2020, ara ratificada amb el rebuig del recurs de cassació, els representants del Govern han reivindicat la necessitat d'enfortir la presència de la llengua catalana en l'àmbit educatiu.

Els consellers s'han referit a l'ús social del català com a objectiu clar a curt termini. Així, aquests usos "s'han d'incrementar" tant "entre l'alumnat" com "entre l'alumnat i el professorat", ha conclòs Gonzàlez-Cambray. El màxim responsable d'Educació al Govern ha remarcat que "l'aprenentatge de llengües no va de percentatges" i "menys" en un moment de transformació educativa com el que l'executiu català ha anunciat darrerament.

La consellera de Cultura ha incidit en la mateixa línia i ha defensat que s'està treballant per auditar i millorar la salut del català en tots els àmbits de la societat. Així, ha mencionat l'impuls del Pacte Nacional per la Llengua i la feina del Govern "per sumar agents polítics i civils en favor de l'ús del català". En el mateix sentit, ha expressat l'encàrrec transmès a tots els departaments de l'executiu perquè s'analitzi l'estat de la llengua catalana en els seus respectius àmbits.

Per la seva banda, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha denunciat la "ingerència dels tribunals" en la sentència del Tribunal Suprem contra la immersió lingüística i ho qualifica "d'atac molt greu" i de "manca de respecte" als docents.

"El català a l'escola no es toca. El model immersió que tenim és una garantia de cohesió social i igualtat oportunitats al país", ha assegurat durant l'acte de lliurament dels Premis Nacionals de Comunicació.

En aquest sentit, Aragonès ha garantit que el Govern no delegarà les responsabilitats en els mestres i docents sinó que les assumirà. El president ha assegurat que treballaran "totes les vies possibles" per superar la situació i veu "fonamental" incrementar l'ús del català a les escoles.

Per Aragonès, cal continuar i millorar el model lingüístic a l'escola i assegura que donaran a la comunitat educativa "eines per fomentar l'aprenentatge del català i en català".

Alhora, ha garantit mantenir el model perquè garanteix la cohesió i la igualat d'oportunitats, una objectiu "imprescindible". "Estarem al costat dels equips docents d'aquest país", ha afirmat.

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, s'ha reunit aquest dimarts al vespre amb entitats civils de defensa del català i de l'escola catalana. A la reunió també hi ha assistit el vicepresident del Govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, el conseller d'Educació, Josep González-Cambray, la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, i la consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis.