Interior del transformador de Font de Pólvora. / Foto: Marina López (arxiu ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

L'auditoria encarregada per l'Ajuntament de Girona a l'empresa Bureau Veritas se centra a avaluar l'estat de la xarxa elèctrica de baixa tensió a la Font de la Pólvora.

Es focalitza a veure si les línies són o no deficients, i si la capacitat de la xarxa -incloent també el centre de transformació- és suficient per cobrir les necessitats del barri.

No entra, però, a veure què passa a partir de les entrades dels edificis (perquè això ja són instal·lacions privades). Sí que concreta que alguns comptadors tenen un estat "deficient", però no va més enllà.

Per fer l'auditoria, els tècnics van fer 3 visites a la Font de la Pólvora. I cada dia, van inspeccionar un punt diferent de la xarxa.

Dels 39 blocs que té el barri, el 10 de setembre en van agafar deu de manera aleatòria per analitzar-ne els consums i veure com hi arribava la xarxa. El 15 de novembre, van concretar diferents llocs on fer cales per veure l'estat de les línies. I finalment, el 9 de desembre, van revisar-les amb imatges termogràfiques.

L'estudi calcula que la demanda global de potència del barri és de 1.066,10 kW, que correspon a l'energia que necessitarien els 529 possibles punts de subministrament que té el barri. Però també deixa clar que, en realitat, n'hi ha més d'un 40% (en concret 235) que no tenen contracte.

Sigui com sigui, l'auditoria recull que el centre de transformació que fins ara donava servei al barri té "capacitat suficient" per garantir aquest consum i cobrir "les necessitats" de la Font de la Pólvora. Si bé també admet que, en moments "puntuals" de pics de demanda, és probable que el transformador hagi treballat "al límit" de la seva capacitat.

En paral·lel, l'estudi també recull que, a l'hora de calcular les potències, s'ha pres com a referència allò que marcava la normativa del 1973 (que era la que hi havia vigent quan es va construir el barri). Però que si es tingués en compte l'actual -que data del 2002- aleshores sí que el centre de transformació seria "insuficient" perquè, en realitat, la potència demandada "seria més del doble" (i se situaria en 2.440,75 kW).

La conclusió final de l'auditoria, però, és clara. "La instal·lació de la xarxa de baixa tensió de la Font de la Pólvora està en correcte estat de conservació i reuneix els requisits adequats per a un correcte funcionament", recull l'estudi.

El tinent d'alcaldia d'Urbanisme, Lluís Martí, explica que l'auditoria "valida" allò que fins ara ja havien mantingut els tècnics municipals. I diu que, del resultat de l'estudi, "la conclusió final ha de ser que els talls de llum que pateix el barri, forçosament, són conseqüència del frau".

Martí admet que els recurrents episodis d'apagades que viu el barri són un problema "complicat, malaurat i desgraciat". I que és precisament a partir dels comptadors dels edificis -és a dir, on es fan connexions fraudulentes- "allà on plora la criatura".

El tinent d'alcaldia, però, també subratlla que és "absolutament lamentable" que aquells qui sí tenen contracte pateixin els talls de llum, i afegeix que de totes totes cal corregir aquesta situació. Per això, exigeix tant a Endesa com al Departament d'Interior que "intensifiquin esforços" per eradicar el frau elèctric vinculat a la delinqüència i a les plantacions de marihuana. I ja avança, que amb l'auditoria a la mà, l'Ajuntament demanarà mantenir-hi reunions "immediates" per tractar la problemàtica.

"Evidentment, la xarxa no salta per ventiladors o calefaccions, sinó per punxades fraudulentes que generen un consum que va molt més enllà d'aquell que és simplement domèstic", afirma Lluís Martí. "Per això, el que cal és arribar a un nivell de coordinació que permeti perseguir el frau delinqüencial, perquè aquell que sigui per pura subsistència, des de serveis socials farem tot el possible per atendre'l", hi afegeix.

I aquí, el tinent d'alcaldia interpel·la directament Endesa i el Departament d'Interior. Perquè diu que és la companyia qui ho ha de denunciar, i la Generalitat qui ha de fer accions policials per combatre la delinqüència. "Cadascú té les seves competències i són les que són", afirma Martí. "En aquest sentit, com a Ajuntament nosaltres no tenim les dades concretes de qui comet frau, i nosaltres el que hem de fer és exigir a Endesa que actuï", ha afegit.

En referència a la companyia, Martí també ha dit que el consistori "celebra el canvi de criteri" que ha tingut Endesa. El tinent d'alcaldia ha admès que, d'entrada, els hauria agradat que l'elèctrica hagués col·laborat més amb l'auditoria, perquè més enllà de donar informació a la Generalitat, "allà on han de posar els peus a terra és aquí i oferir més facilitats amb les dades".

Però Martí també ha explicat que, després que Endesa hagi canviat el seu cap territorial, i que ells s'hi reunissin per reclamar-los millores a la xarxa, és "una bona notícia" que la companyia hagi invertit 130.000 euros a la Font de la Pólvora. Uns diners que han permès estendre noves línies de baixa tensió al barri i sumar un segon centre de transformació al que hi havia fins ara.

"No seré jo qui parli en nom d'ells, però entenc que el sol fet de demanar una auditoria, i haver insistit i ser pesats per millorar les instal·lacions, ha provocat que ells entenguin que més enllà que la seva xarxa fos correcta, un augment de potència els hi faria més factible suportar determinades sobrecàrregues i evitar talls tan recurrents", ha dit. "Des d'aquest punt de vista, celebrem aquesta decisió d'haver invertit al barri", ha conclòs Martí.

Per la seva banda, Endesa ha preferit no entrar a valorar l'auditoria a fons fins que no l'hagi analitzada en detall. La companyia, però, sí que subratlla que ells "sempre" han assegurat "que les infraestructures elèctriques que alimenten la Font de la Pólvora són les adequades per atendre el consum regularitzat". I hi afegeix que, malgrat això, durant aquest últim trimestre s'han fet obres per reforçar la xarxa "per assegurar la qualitat i la continuïtat del servei" als seus clients.