Aparcaments en zona blava al centre de Girona. / Foto: Xavier Pi (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

La proposta que ara l'Ajuntament vol implantar a la ciutat parteix d'un estudi que analitza els aparcaments que hi ha a onze barris de la ciutat.

En concret, el Barri Vell, Can Gibert, el Carme, els Eixample Nord i Sud, el Mercadal, Montilivi, Pedret, Sant Narcís, Sant Ponç i Santa Eugènia. Actualment, entre tots ells sumen 11.784 places d'estacionament no regulat -o el que és el mateix, gratuïtes- i 1.775 de zona blava o verda.

La intenció del consistori passa per eliminar gran part dels aparcaments gratuïts a peu de carrer, deixant-ne tan sols 481, i reconvertir-los en zones de pagament. La majoria dels que ara estan pintats amb franges de color blanc passaran a ser de zona verda (és a dir, amb prioritat per als residents).

En total, es crearan fins a 9.176 places d'aquest tipus, cosa que suposarà multiplicar per deu les 869 que actualment hi ha en aquests barris (i que es concentren, sobretot, a l'Eixample Nord i al Carme).

Sobretot, aquestes noves places es pintaran a l'Eixample Sud (3.596), a Can Gibert (1.131), a Montilivi (1.507) o a Santa Eugènia (734). L'estudi recull, per exemple, que tots els aparcaments que ara es concentren a les Casernes, a tocar del parc Migdia, deixin de ser gratuïts i passin a ser zona verda.

Però no només això. La intenció de l'Ajuntament de Girona també passa per crear 1.017 estacionaments més de zona blava (dels quals 564 a l'Eixample Sud i 190 més, a l'Eixample Nord) i ampliar la paleta de colors amb un nou tipus d'aparcament: el taronja. Segons ha concretat la regidora de Mobilitat, Marta Sureda, seran "grans bosses de places" pensades per a aquells qui venen de fora la ciutat i que volen deixar-hi el cotxe tot el dia.

En total, es volen crear 1.110 aparcaments d'aquest tipus. Entre d'altres, a tota la part de la frontissa del Güell que queda a tocar dels maristes (on hi ha el McDonald's, el Lidl o l'Aldi) i a la zona que queda més enllà de la rotonda de La Copa. Aquí, la franja de pagament serà entre les vuit del matí i les vuit del vespre, i deixar-hi el cotxe tot aquest temps costarà entre 2 i 2,20 euros.

A l'hora de decidir quin tipus de color es pinta a cada zona, l'Ajuntament ha tingut en compte diferents criteris. Per a les zones verdes, per exemple, s'han prioritzat aquells sectors on, com ha concretat la regidora, hi ha "dèficit residencial de places". És a dir, allà on la xifra de vehicles dels qui viuen al barri supera la d'aparcaments que hi ha disponibles al carrer.´

A més, en el cas del centre, també s'ha tingut en compte que aquí hi sol haver molta circulació (entre d'altres, per la gent que busca aparcar-hi). I per últim, també s'han analitzat quins són aquells llocs on els vehicles que venen de fora la ciutat solen estacionar-hi; en alguns casos, en detriment dels veïns.

La regidora de Mobilitat explica que tot el projecte obeeix a un doble objectiu. El primer, controlar "l'ús abusiu" del vehicle privat. "En llocs on és fàcil aparcar, hi ha més trànsit; però si fas pagar, desincentives que s'hi arribi amb cotxe", concreta Sureda. El segon objectiu és, precisament, "aconseguir un repartiment més equitatiu" de les places d'aparcament que hi ha a la ciutat, afavorint que els veïns de la zona trobin lloc al carrer.

Amb els resultats de l'estudi, l'Ajuntament començarà a treballar ara per incloure aquests canvis a l'ordenança i implantar els nous aparcaments. Marta Sureda ha volgut deixar clar, però, que això es farà "amb el consens dels veïns", tot i que també ha subratllat que, precisament, tenir més zones verdes era "una petició reclamada des de fa molt de temps".

La intenció és que l'aprovació inicial del projecte es pugui fer al ple de desembre. I que si es compleixen terminis, els canvis es puguin començar a fer realitat al maig del 2023.

Tirar endavant el projecte comportarà no només repintar les places amb els colors corresponents. També s'hauran d'instal·lar fins a 188 parquímetres nous i contractar nous controladors. En total, l'estudi quantifica en 3,1 milions d'euros el cost global del projecte, dels quals 2 milions corresponen a la inversió inicial.

Sureda també ha explicat, però, que aquest cost es veurà suplert aviat pels ingressos que donin els nous aparcaments. Perquè, com també recull l'estudi, els ingressos anuals es quantifiquen en 5,2 milions d'euros.

Aprofitant la presentació del projecte, la regidora de Mobilitat també ha explicat que a partir de dilluns l'Ajuntament obrirà les inscripcions del procés participatiu per establir la nova Zones de Baixes Emissions. Hi haurà una sessió presencial el 9 de novembre i, en paral·lel, durant tot l'octubre tots aquells qui vulguin hi podran prendre part a través d'una enquesta telemàtica.

A més, aquest divendres el consistori també engega la consulta pública prèvia per modificar l'ordenança de tarifes del transport públic. Entre d'altres, ha concretat Sureda, entre allò que es proposa hi ha ampliar la gratuïtat de la Girocleta fins als 18 anys (per a tots els empadronats a la ciutat) o que el bus urbà sigui gratuït fins als 16 anys.