Uns nens entrant a una escola. / Foto d'arxiu (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Dels disset casos d'absentisme escolar "regular i crònic" en procediment de sanció administrativa a la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (DGAIA), el 80% són d'alumnes d'ESO.

En concret, catorze dels casos. Els tres restants són d'estudiants de segon, tercer i sisè de primària. Són els casos "més greus" que tracta la comissió d'absentisme perquè, segons fixa el protocol, es considera absentisme regular quan les faltes a classe oscil·len entre el 25 i el 75% (entre sis i quinze dies cada mes) i crònic quan superen el 75% (falten entre setze i vint dies al mes). "Estem parlant de nens i nenes que gairebé no van a classe", ha concretat l'alcaldessa de Girona, Marta Madrenas.

Girona va ser pionera a l'hora d'optar per una via "més dura" per abordar aquestes situacions. D'una banda, la comissió impulsa un procediment administratiu que pot acabar amb una multa imposada per la DGAIA. De fet, va ser el primer ajuntament de Catalunya a recórrer a aquesta via i l'any passat dues famílies de la ciutat van haver de fer front a una multa de 600 euros per no dur el fills a l'institut. Per altra banda, els casos més flagrants es porten a la fiscalia. Aquesta setmana hi ha hagut el primer judici amb uns pares acusats d'abandonament de família per absentisme escolar.

L'alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, ha explicat que són casos "extraordinàriament greus" i que la comissió opta per la sanció o la denúncia quan no ha funcionat la mediació per garantir drets fonamentals dels infants, com són el dret a l'educació i a l'escolarització. "L'objectiu final és la igualtat d'oportunitats, només és possible si ens assegurem que tots els nens i totes les nenes reben una educació l'alt nivell", ha concretat Madrenas.

La comissió d'absentisme ha tractat un total de 60 nous casos durant el 2017. "Són els casos que hi ha, perquè treballem de manera molt coordinada amb els centres educatius i tenim molt clar que com més aviat s'activi aquest procediment millor", ha exposat Madrenas. La memòria de la regidoria d'Educació i Esports recull els nous casos que han arribat a la comissió des de l'any 2013, quan en van ser 37. El 2014 van ser-ne 46, el 2015 39 i el 2016 51.

Per això, Madrenas exposa que la es treballa "intensament" per intentar reconduir els casos d'absentisme abans no s'arriba a l'expedient sancionador o a la fiscalia. "Hi ha molts intents de conscienciació, de mediació, de sensibilització i d'oferir ajuda de tots tipus per tal que això no es produeixi", ha afirmat.

L'alcaldessa explica que el fet que la casuística per la qual aquests alumnes falten tant a escola és molt diversa però sol estar relacionat amb les famílies. "És evident que un nen de fins a 14 anys no deixa d'anar a classe per la seva pròpia voluntat", ha conclòs.

L'Ajuntament de Girona va constituir el desembre del 2009 una comissió formada per tècnics del consistori gironí i de la Generalitat de Catalunya que coordinés accions enfocades a l'eradicació de l'absentisme escolar a la ciutat.

El setembre del 2010, l'anomenada comissió d'absentisme amb el suport de la fiscalia de Girona va signar el protocol d'absentisme, una eina liderada per l'Ajuntament de Girona que s'encarrega de detectar i resoldre els casos més greus d'absentisme escolar i que, des de la seva posada en marxa, vehicula totes les actuacions per a l'eradicació de l'absentisme a la ciutat. Aquesta eina es va actualitzar el 2015, moment a partir del qual es va iniciar també una línia d'actuació més contundent del consistori en aquest tema.

Des que es va signar el protocol, la feina de la comissió s'ha centrat especialment en la detecció precoç de casos d’absentisme regular i crònic, propiciant que l'infant es pugui reincorporar a l'escola abans dels 16 anys, quan acaba l'escolarització obligatòria i surt del circuït del protocol.

L’objectiu final de la comissió d'absentisme de Girona és garantir el dret fonamental de tots els infants i jovent de la ciutat a una escolarització completa i vetllar per la igualtat d'oportunitats de tots els nens i nenes en la construcció del seu futur.