Un pescador de gamba a Palamós. / Foto: Marina López (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Palamós vol ser el "referent" del peix fresc a Catalunya i des de fa un any que treballa amb un pla estratègic transversal.

Aquest compta amb la implicació del sector (pescadors, peixaters, distribuïdors i restauradors) juntament amb d'altres com l'educatiu, el científic i el sanitari. Tots ells estan representats en una taula de treball liderada per l'Ajuntament, El Museu de la Fesca i la Confraria de Pescadors.

Amb el nom de Palamós Peix, el projecte es proposa fomentar la sostenibilitat de la pesca, respectant el medi marí, i fomentar el coneixement del peix entre la ciutadania de la vila per tal que esdevinguin, juntament amb els pescadors, els "principals prescriptors" del producte.

Segons ha explicat l'alcalde, Lluís Puig, "volem que el consumidor sigui el que demani el peix de proximitat, a través del coneixement de les espècies, als comerços i a la restauració". L'objectiu final "no és eliminar la competència", perquè el client pot decidir continuar consumint espècies que vénen de fora sinó que el consumidor quan vingui a Palamós demani el producte d'aquí pel "seu valor afegit".

En aquesta línia s'ha expressat el patró major de la Confraria de Pescadors de Palamós, Antoni Albalat. "Tenim espècies que són les grans desconegudes, com el sorell i la canana, de gran valor nutricional s que poden ajudar a la regeneració de les espècies més explotades". A Palamós es pesquen unes 140 varietats. Una altra dada que indica que s'ha de fer molta divulgació és que el 70% del peix que consumeixen els catalans són espècies que venen de fora.

Per aconseguir-ho, s'està treballant en el MasterPeix, unes sessions informatives que començaran el mes de setembre per formar els pescadors com a divulgadors del producte local a restauradors per diversificar la seva economia. Un cop formats, podran transmetre els seus coneixements a les cuines professionals i a altres agents de la cadena comercial com ara peixaters.

Una altra actuació és l'elaboració d'un estudi sobre el perfil del consumidor i dels canals de venda de Palamós així com la potenciació de la marca Gamba de Palamós. Es faran entrevistes qualitatives al sector, operadors i clients per elaborar després manuals per a peixaters i restauradors.

La tercera de les actuacions que es faran aquest any és l'estudi de nous materials per a l'envasament de la gamba que permetin millorar la seva conservació i al mateix temps facilitar la seva identificació. Aquests envasaments també s'utilitzaran per a altres espècies de peix.

El pla estratègic compta amb el suport de la conselleria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat així com de la Secretaria General de Pesca que depèn del Ministeri d'Agricultura i Pesca. Ja s'han buscat línies de subvenció i algunes ja estan concedides dins del GALP Costa Brava vinculat al Fons Europeu Marítim i de la Pesca.

El director general de Pesca i Afers Marítims de la Generalitat, Sergi Tudela, ha elogiat el projecte tot dient que encaixa de ple amb les noves directrius europees per fomentar la pesca sostenible alhora que contribuirà a reduir la pressió que actualment tenen espècies més conegudes.

Per altra banda, ha afirmat que espera que el projecte també "s'exporti a la resta del país", tot recordant que el municipi ja ha estat pioner en projectes exitosos com el pla de gestió de la gamba o l'ús de noves portes d'arrossegament per no malmetre el fons marí.