En directe: Selecció musical

El director del Servei Català de Trànsit, Juli Gendrau, durant la presentació del balanç de la sinistralitat del 2018. / Foto: Aleix Freixas (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Al llarg del 2018, "un de cada quatre accidents" a les comarques gironines va ser per culpa del conductor, que no estava pendent de la carretera, ha detallat el director del Servei Català de Trànsit, Juli Gendrau.

Gendrau també ha remarcat que la majoria de les distraccions són a causa del mòbil.

En aquest sentit, el director dels Serveis Territorials d'Interior a Girona, Albert Ballesta, ha recordat que tothom ha vist "ciutadans que mentre agafen el cotxe passen 'WhatsApp's', es miren el mòbil i deixen de prestar atenció" al volant.

Les infraccions en les normes de circulació han representat un 16% dels xocs i l'excés de velocitat, un 12%. Per altra banda, el nombre d'accidents per culpa del consum d'alcohol i de drogues es situa en el 6%, una xifra estabilitzada respecte a l'any passat.

Dels 40 accidents mortals, 27 han estat en zones interurbanes, que representa un 4% més que l'any anterior. De tota manera, les víctimes mortals en aquest tipus de via han estat les mateixes, 32. Els 27 accidents formen part dels 1.230 sinistres amb algun ferit que s'han produït aquest 2018 en vies inteurbanes a la demarcació de Girona.

Pel que fa a trams urbans, durant l'any passat es van registrar 13 accidents mortals amb 13 morts. Això suposa un augment del 30% respecte a les xifres de 2017.

Per territoris, la major part dels accidents mortals en zones interurbanes es concentren a l'Alt Empordà (13) i la Selva (9). Durant el 2018 la Garrotxa, el Pla de l'Estany i el Ripollès no han tingut cap mort.

Per carreteres, la Nacional II, la C-63 (que uneix Santa Coloma de Farners i Lloret de Mar) i l'AP-7 són les vies que han registrat més mortalitat. El director del Servei Català de Trànsit ha destacat que és especialment preocupant la sinistralitat a l'autopista ja que es tracta d'una "via segura" i per això atribueix els accidents a les distraccions i al consum d'alcohol i drogues.

Entre els accidents mortals, el cap de l'Àrea Regional de Trànsit de Girona, Joan Costa, ha remarcat que en cinc casos algun dels ocupants no portava el casc o el cinturó de seguretat posat. Costa s'ha referit a un motorista que "no portava casc" i ha remarcat que era un accident especialment preocupant perquè era "un dia que havia plogut" i aquesta persona "conduïa una motocicleta d'alta cilindrada" i circulava per una via desdoblada.

Al llarg de 2018 s'han produït 40 accidents mortals a les carreteres gironines (un 11% més que l'any anterior) i 45 persones hi han perdut la vida (un 7% més). De tota manera, Joan Costa ha remarcat que durant el primer trimestre es va produir un augment de la sinistralitat molt important. Això va portar als Mossos d'Esquadra a fer un pla de contenció d'abast català per tal de reduir les morts a la carretera.

Els Mossos van analitzar els punts amb més sinistralitat i van augmentar els controls en aquestes vies per tal de reduir el nombre de xocs. A partir de controls d'alcoholèmia i de velocitat han permès que la gent estigués més pendent de la carretera. A més, Costa ha destacat que en alguns casos, el fet de veure un cotxe dels Mossos d'Esquadra també fa que la gent deixi el mòbil.

Gràcies a l'aplicació del dispositiu, el cap de l'Àrea Regional de Trànsit a Girona ha afirmat que "en els cinc últims mesos hem notat una forta contenció". De fet, Joan Costa ha destacat que entre l'agost i el desembre s'han registrat tan sols "nou accidents amb nou morts", mentre que en el mateix període de l'any passat "hi va haver 13 accidents amb 17 víctimes".

Ara, malgrat que s'hagi desactivat aquest pla de contenció, els Mossos d'Esquadra preveuen revisar mensualment els punts amb més accidents i augmentar els controls en aquests punts.

De les 32 persones que van morir en accidents interurbans a la demarcació, 8 tenien entre 15 i 24 anys. De tota manera, des del Servei Català de Trànsit han alertat que aquesta xifra tan elevada es deu a l'accident mortal de Vidreres del 21 de juliol, en què quatre joves van perdre-hi la vida.

D'altra banda, les persones entre 45 i 54 anys i les d'entre 25 i 34 anys són dues franges amb cinc víctimes mortals, cada una d'elles. Els Mossos d'Esquadra han alertat de l'augment en nombre de víctimes que s'ha registrat en persones de més de 65 anys.

En directe

 

Vota el número 1

Pel 25 octubre

COL·LABORADORS