En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

El bus híbrid estrenat aquest divendres 8 de febrer. / Foto: Gerard Vilà (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Els carrers de Girona, Salt, Sarrià de Ter i Sant Julià de Ramis compten des d'aquest divendres amb un nou bus que enllaça la capital amb la resta de poblacions.

No és un vehicle qualsevol, sinó que es tracta del primer bus híbrid urbà que circula a les comarques gironines.

Fins a dia d'avui, Teisa, propietària del vehicle, només comptava amb un bus amb característiques similars, però cobrint rutes interurbanes. La diferència entre un i altre és substancial, especialment pel què fa a estalvi de combustible.

I és que el bus híbrid urbà consumeix un 35% menys de carburant que un convencional, mentre que en l'interurbà, l'estalvi només arriba al 20%. Això es deu al menor ús de la part elèctrica en rutes fora de la ciutat. "Cal tenir en compte que aquests vehicles fins els 30 quilòmetres per hora funcionen sense amb el motor elèctric, i això es nota a les ciutats", assenyala el gerent de Teisa, Àlex Giralt.

La traducció en litres és notable. En concret, permetran que Teisa s'estalviï 7.500 litres de combustible l'any. Això, segons explica Giralt, compensa el sobrecost dels busos híbrids, un 50% més cars que la resta.

En aquest sentit, el gerent de la companyia reconeix que hauran d'estudiar quina evolució tenen al llarg dels propers anys, tot i que ja ha avançat que la intenció de la marca és incrementar el nombre d'aquests busos. Amb tot, recorda Giralt, l'estalvi variarà durant el pas dels anys, ja que hi ha altres costos que cal assumir, com el desgast de les bateries que impulsen el bus.

A l'acte de presentació que s'ha fet al Parc Central de Girona, Giralt ha coincidit amb l'alcaldessa de la ciutat, Marta Madrenas, i els alcaldes de Salt i Sarrià de Ter, Jordi Viñas i Narcís Fajula. Tots quatre han coincidit en l'aposta per un transport públic "potent i eficient" que doni respostes a la ciutadania.

Madrenas ha estat contundent en aquest aspecte assegurant que cal "anar retirant" el cotxe privat de la ciutat, en favor dels vianants i el transport públic. "Aquesta és una aposta que no té marxa enrere i les ciutats hem d'anar en aquesta direcció", ha reblat.

Viñas, per la seva banda, ha reivindicat la importància d'una mobilitat sostenible i aposta per una baixada dels preus dels abonaments si l'estalvi en carburant ho permet. Finalment, Fajula ha revelat que cada cop més joves de Sarrià de Ter tenen interès en les ajudes a la mobilitat que ofereix l'ajuntament. "Abans es preocupaven per la moto, ara per tenir un abonament econòmic per venir a Girona", ha concretat.

El nou autobús és la primera de les inversions de renovació de flota d'aquest 2019. En els darrers tres anys, Teisa ha invertit 7 milions d'euros en la posada a punt de la flota d'autocars.

El vehicle que ha estrenat aquest divendres és de la marca Volvo, té dotze metres de llargada i capacitat per a 93 passatgers, 26 dels quals asseguts. A més, també incorpora ports USB espai per a cadires de rodes i un endoll per carregar les bateries.

Vota el número 1

Pel 19 d'abril

COL·LABORADORS