En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio emissió en directe:

La consellera d'Educació, Esther Niubó, en la presentació del pla digital. / Foto: María Belmez (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Aquest curs els mòbils estaven prohibits a totes les etapes educatives a excepció de l'ESO, on se'n podia fer ús, a l'aula, amb finalitats educatives.

A partir del curs vinent, però, el departament d'Educació ha decidit eliminar aquesta possibilitat i, per tant, els telèfons mòbils s'eliminen "totalment" dels centres educatius. Aquesta prohibició inclou rellotges intel·ligents.

Aquesta era la premissa que ja va plantejar la consellera d'Educació, Esther Niubó, quan al febrer es va constituir la Comissió per una Digitalització Responsable, que ha treballat des de llavors i que aquest divendres ha presentat les conclusions. Amb aquests resultats, juntament amb dos informes d'Ivàlua sobre l'ús dels mòbils i altres dispositius i les percepcions dels docents, Educació ha elaborat el Pla de digitalització responsable, que s'ha presentat aquest divendres.

Més enllà dels mòbils, i pel que fa a les tauletes i les pissarres digitals que s'han distribuït als centres educatius els darrers cursos, Educació aposta per anar restringint-ne l'ús fins a l'eliminació completa en el cas de les tauletes. Les pissarres digitals es mantindran més enllà d'infantil, i de les tauletes se'n garantirà prou disponibilitat per a "usos puntuals" a la resta d'etapes.

Amb la pandèmia també es va avançar en la dotació d'ordinadors portàtils per a tots els alumnes a partir de 5è de primària. Ara, però, Educació ha decidit ajornar aquesta entrega de dispositius a sisè a partir del curs 2026-2027. Així, a partir de llavors seran els alumnes de sisè de primària i tots els de l'ESO els que disposaran d'un ordinador portàtil que es poden endur a casa. A més, es dotarà també amb un dispositiu els alumnes d'FP bàsica. En canvi, els de cinquè faran servir els que hi hagi als centres educatius.

Altres mesures que inclou el pla és l'elaboració de la guia 'Educació i Digitalització: guia per a l'acompanyament familiar', que es farà arribar a les famílies el setembre vinent. Es recomanarà als centres que ja en les reunions d'inici del curs vinent s'informi les famílies sobre la importància d'aquest acompanyament en l'ús de les tecnologies.

El pla inclou també accions destinades als docents, com per exemple concretar el currículum sobre competència digital durant el primer trimestre del curs vinent, intensificar al currículum la detecció i anàlisi de notícies falses i formació orientada a l'ús pedagògic de la digitalització. En aquest sentit, també es preveu formar els docents en les noves eines que ofereix la Intel·ligència Artificial (IA) -2.700 docents s'han interessat per cursos sobre IA- i incloure la formació en aquest àmbit per l'alumnat d'ESO.

Educació també s'ha marcat assolir una plataforma integral per facilitar la renovació d'equips i controlar millor els costos, cerca una plataforma tecnològica que garanteixi la seguretat de dades i continuar estudiant mecanismes que impossibilitin que els alumnes es connectin a xarxes diferents de la del mateix centre.

Aquest curs, el 40% dels centres d'ESO ja havien optat per una prohibició total dels mòbils a l'aula, segons una enquesta feta a docents i equips directius de centres d'ESO al maig per part d'Ivàlua. El 60% ha aplicat una prohibició parcial, però, tot i això, només entre un 34% i un 37% del professorat ha promogut l'ús del mòbil per part de l'alumnat amb finalitats educatives. D'aquests, el 75,1% només l'ha fet servir una o dues vegades per trimestre. L'ús majoritari és la generació de contingut audiovisual.

Segons aquesta enquesta, el 89,6% dels docents ha percebut efectes positius en la regulació de l'ús del mòbil als centres. Per exemple, un 59% ha observat una millora en les incidències, un 50% en la convivència, un 42% en l'atenció, un 31% en el ciberassetjament i un 22% en el rendiment acadèmic.

D'altra banda, gairebé un 68% dels docents i direccions consultats estan totalment d'acord amb la prohibició dels mòbils, fins i tot per a finalitats educatives.

La comissió que ha treballat durant aquests mesos sobre l'ús dels mòbils i altres dispositius ha estat format per unes 50 persones, professionals i representants d'organitzacions i entitats relacionades amb el desenvolupament digital i també directors de centres, docents i acadèmics. Entre aquests hi havia les plataformes Aixeca el Cap i Adolescència Lliure de Mòbils, que han valorat positivament les mesures anunciades però amb alguns matisos. Des d'Aixeca el Cap, Lisett Vall ha considerat que "s'han quedat curts amb la desescalada digital" i ha defensat que s'hauria d'haver endarrerit l'entrega dels portàtils fins a l'ESO. A més, ha afirmat que són partidaris que aquests ordinadors es quedin sempre a l'aula i que els alumnes no els puguin portar a casa. "Si els poden portar a casa el risc continua sent el mateix que si tinguessin un mòbil a la mà", ha manifestat.

També ha explicat que hauria d'haver anat més enllà en l'àmbit de les pissarres i les tauletes digitals, que consideren que s'haurien de restringir més enllà de l'etapa d'infantil. Vall ha recordat que les recomanacions pediàtriques parlen d'un màxim d'una hora diària de pantalles, incloent-hi l'ús d'oci i educatiu, fins a primària i de dues a secundària.

Hi ha coincidit la presidenta d'Associació Lliure de Mòbils, Marina Fernàndez, que, més enllà de la valoració positiva general, ha apuntat que les recomanacions indiquen que cap dispositiu hauria d'anar a casa fins als 14 anys. També ha demanat que les companyies de programari haurien de quedar fora per tal d'evitar que tinguin accés a les dades dels menors. Fernàndez ha demanat també que es pugui fer un seguiment de l'aplicació d'aquestes mesures i que es puguin anar adaptant segons les evidències i les preocupacions de les famílies.