En directe: La dansa catalana

 Llagostera Ràdio emissió en directe:

Exemplars d'ibis ermitans aterren a l'aerodrom d'Ordis, a l'Alt Empordà. / Foto: Aleix Freixas (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Els ibis ermitans és una espècie en perill d'extinció. Des de fa 18 anys un equip austríac ajuda els exemplars d'aquesta espècie a fer una migració cap a zones més càlides una vegada arriba la tardor.

Ho fan guiant els ocells amb un ultralleuger per tal que els exemplars reconeguin la ruta i puguin refer-la sols a partir de la primavera.

Per fer-ho, el projecte de Waldrapp Team "entrena" els ibis en els mesos d'estiu a Àustria per tal que reconeguin el color groc com a guia de referència per seguir en les migracions. Fan vols de reconeixement i posteriorment comencen la ruta migratòria cap a zones més càlides.

En un inici, el projecte traslladava els ocells des d'Àustria fins a la Toscana. El projecte va ser tot un èxit amb milers d'ocells que retornaven sols cap al país d'origen amb l'arribada del bon temps.

El canvi climàtic ha fet que l'inici de la migració cada vegada sigui més tard i això després provoca dificultats als ibis quan han de travessar els Alps. Per aquest motiu, el 2023 l'equip va decidir traçar una nova ruta cap a Andalusia. L'expedició era de set setmanes i el director del WaldrappTeam, Johannes Fritz, assegura que suposava "tot un repte" perquè era una ruta més llarga.

Amb el nou traçat migratori, els responsables del projecte buscaven un lloc per fer parada a Catalunya. Des de la Fundació Alive van plantejar fer-ho als aiguamolls de l'Empordà, ja que l'ultralleuger podria aterrar amb els ocells a l'aeròdrom d'Ordis i allà traslladar les aus fins al poble de Pau, on ja hi ha un aviari amb una vintena d'ibis.

La campanya migratòria d'enguany no està funcionant tal com s'esperava, però. Johannes Fritz explica que aquest estiu ha fet molt mal temps a Àustria i això "ha dificultat l'entrenament" amb els ibis. Per això els costa seguir la ruta migratòria amb normalitat. Ara, han decidit que en comptes d'aturar-se durant l'hivern a Andalusia ho faran a l'Empordà.

Els 29 ibis que han aterrat aquest dissabte passaran els mesos més freds en aquest aviari de Pau i a finals de febrer o principis de març els alliberaran per tal de comprovar si saben el camí de tornada. Per al secretari general de Transició Ecològica de la Generalitat, Jordi Sargatal, aquesta situació és "emocionant" perquè "hi haurà ibis volant per l'Empordà".

A més, caldrà estudiar què fan les aus quan les alliberin. "Veurem si s'estableixen a l'Empordà, baixen fins a Andalusia o tornen cap a Àustria", ha afegit Sargatal. Mentrestant, els ocells conviuran amb la població local d'ibis. Per aquest motiu, la fundació ha ampliat les instal·lacions de 280 metres quadrats per acollir tots els exemplars. De fet, la fundació preveu que al llarg de l'octubre arribin una desena més d'ibis ermitans procedents de zoos europeus.