En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio emissió en directe:

La síndica de Greuges, Esther Giménez-Salinas. / Foto: arxiu ACN

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

El Síndic de Greuges ha constatat que només la meitat dels municipis catalans tenen consells locals d'infància. Amb motiu del Dia Internacional dels Drets dels Infants, la institució ha presentat un informe que avalua la situació d'aquests consells.

Estan previstos a la llei dels drets de la infància i l'adolescència i la sindicatura recorda que la norma els fa obligatoris per a tots els municipis de més de 3.000 habitants.

Tot i això, l'Enquesta de les polítiques locals d'infants i adolescents (2024) tramesa pel Síndic a aquests ajuntaments, mostra que només la meitat en tenen. Conclou que la seva existència es veu afectada per la grandària i per la renda del municipi. Així, només el 24,7% dels municipis de 3.000 a 5.000 habitants en tenen.

A més, els que tenen més població nascuda fora de Catalunya també solen tenir menys consells. Per tant, afirma, els infants que viuen en municipis petits i amb una composició social més desfavorida tenen menys oportunitats de participar políticament, la qual cosa "vulnera" un dret reconegut per la Convenció sobre els drets dels infants.

Actualment, hi ha 4.531 infants i adolescents que participen en consells d'infants, però l'informe també posa de manifest biaixos importants. Per exemple, es detecta una baixa participació dels adolescents majors de 15 anys (0,5%) i dels infants de nacionalitat estrangera (2%), amb discapacitat (0,8%) i tutelats (0,2%).

El motiu principal esgrimit pels ajuntaments per no constituir consells d'infants és la insuficiència de recursos per dinamitzar-los (40%). També al·leguen que no s'han plantejat la qüestió (32%) i dificultats per garantir la implicació dels infants, especialment dels adolescents (12,1%).

Pel que fa als problemes que es troben els que sí que en tenen, destaquen la baixa participació durant les dinàmiques (25,4%) i la manca de coneixements dels infants i adolescents sobre els seus drets (20,1%). A més, el 19% dels municipis diuen que sovint les administracions no tenen prou en compte les recomanacions sorgides dels consells. Tot i això, el 98% dels municipis que tenen consell els valoren molt positivament, sobretot perquè els permeten conèixer les demandes dels infants i els ajuden a dissenyar les polítiques públiques.

Un cop analitzada la situació, la síndica insisteix a recomanar la creació de consells d'infants a tots els municipis de 3.000 habitants o més, consolidar-los amb un reglament -el 21,6% no en tenen-, personal tècnic, recursos estables i un mínim de quatre reunions anuals. També demanen impulsar la participació dels consells als plens municipals, incorporar les seves propostes a les polítiques públics locals i insten el Departament de Drets Socials a reduir les desigualtats territorials i a enfortir la connexió amb el Consell Nacional dels Infants i els Adolescents de Catalunya.