Protecció Civil ha enviat l’ES-Alert aquest dijous a primera hora de la tarda informant de les recomanacions actuals pel temporal de vent que ha assotat moltes comarques catalanes en les últimes hores, quan el nivell de risc ha estat màxim.
La consellera d’Interior, Núria Parlon, s’ha mostrat convençuda que les restriccions adoptades arreu del país durant el temporal de vent han estat efectives per reduir riscos i protegir les persones.
Ha recordat que hi havia un avís de ponentada similar als episodis de 2009 i 2014 i ha avisat que davant d’un fenomen tan imprevisible com aquest “no es pot jugar amb el risc”.
Ha explicat que és el primer cop que es fa un avís per Ventcat que abasta tot el territori, però ha recordat que el 50% de Catalunya estava en avís vermell de 6 sobre 6: “Aquí, el principi d’anticipació i el principi de precaució, que fan que les decisions es prenguin i es fonamentin en criteris clarament tècnics del Meteocat, ens porta a decidir d’acord amb els antecedents previs”, ha comentat.
Ha destacat la dificultat de prendre decisions davant una ponentada com l’actual, que es caracteritza pel seu caràcter imprevisible i per la complexitat de delimitar territorialment l’àmbit d’afectació. “En aquest cas no es pot seccionar el territori de tal manera que puguis fer fronteres fixes”, ha afirmat Palron.
Ha recordat que un dels incidents més greus que s’han registrat ha passat fora de l’àrea metropolitana: “Un dels accidents més greus que hem tingut ha passat a comarques gironines, per tant siguem tots més prudents a fer segons quin tipus de consideracions”, ha remarcat.
La consellera ha subratllat la importància de la suspensió de l’activitat educativa, esportiva i sanitària, i del teletreball per reduir riscos i evitar més incidents més greus. En aquest sentit, ha dit que han permès no haver de lamentar accidents com els que han passat en d’altres ocasions, o com el que va afectar Anglesola l’octubre passat, quan la teulada d’un poliesportiu va impactar contra un centre escolar.
Preguntada sobre el teletreball i les crítiques que la mesura ha rebut per part de determinats sectors econòmics, s’ha mostrat convençuda que “aquells treballadors i treballadores que s’han pogut acollir al teletreball, han ajudat a reduir accidents i accidents contra les persones vinculats a la seva mobilitat”. Per tot plegat, ha apel·lat a la responsabilitat individual i compartida de tothom”.
La consellera Parlon ha explicat que ara també cal revisar que els equipaments, com són les escoles i instituts, tinguin totes les garanties de cara a aquest divendres, quan reprendran l’activitat ja que s’espera una “treva” del vent. Pel que fa al dissabte, es preveu un nou episodi de ventades, però amb menys impacte.
“Nosaltres prenem les decisions basant-nos en criteris tècnics. La predicció del Meteocat deia clarament que havíem d'actuar com ho hem fet i la predicció s’ha complert. És veritat que hi ha hagut zones on no hi ha hagut ratxes de vent tan fortes com s'esperaven, però sí que hi ha hagut una incidència generalitzada important”, ha dit la titular d’Interior.
Parlon també ha explicat que segueixen estrictament el protocol d'activació de l'ES-Alert i ha recalcat que la meitat de les comarques del territori han estat afectades per un nivell 6 de 6 de risc de vent i la resta, també tenien perills alts. “Estem davant d'un episodi que justificava l'enviament de l'ES-Alert”, ha insistit.