Més de la meitat de treballadors ha anat a treballar malalts durant l’últim any, malgrat necessitar una baixa mèdica. Així ho ha assegurat el sindicat CCOO en un informe publicat aquest dilluns.
Defensa que hi ha una “àmplia infrautilització” de la prestació d’incapacitat temporal i que vol “desmuntar” els debats patronals sobre l’absentisme laboral.
El sindicat denuncia que el presentisme laboral forçat “és el veritable problema estructural de la salut laboral”, i adverteix que “cronifica” les malalties i incrementa el risc de patir més baixes.
El fenomen és més agut en els llocs de treball més precaris i s’enfila fins a prop del 60% en sectors com l’educació, l’hostaleria, l’agrari, el sanitari i de serveis socials i del transport.
Segons el sindicat, aquesta dinàmica respon a una "pressió estructural" marcada per la por de perdre la feina, la precarietat salarial i la manca de polítiques de conciliació. L’Informe de Salut Laboral 2025 elaborat per l'entitat també denuncia que en els llocs de treball més exigents i de menor qualitat, prop del 87% de les persones han anat a treballar malaltes almenys un cop durant l’últim any mentre que en els llocs de més qualitat ho ha fet només el 28,3%.
A més, les dones tenen un 51% més de probabilitats de patir presentisme que els homes, sobretot per la doble càrrega que suposen les tasques de cura. També els joves i els nascuts fora de la UE presenten pitjors indicadors de salut i més presentisme.
La secretaria general de CCOO, Belén López, ha carregat contra els “falsos mites de la patronal”, que “no tenen altre objectiu que provocar alarmisme social i no haver de posar el focus en altres temes, com que només un 10% de la població treballa en entorns on els riscos laborals estan realment controlats”.
Amb aquest estudi, el sindica ha volgut explicar que “no existeix un ús abusiu de les baixes a Catalunya” sinó, al contrari, la majoria dels processos són de “molt curta durada”. Segons l’organització sindical el problema no és el frau que puguin fer els empleats, sinó “un model de control i pressió per part de les mútues que sovint deriva en altes prematures i recaigudes evitables”.
L’informe assenyala que l’estat de salut dels treballadors “mostra un deteriorament preocupar” amb més d’un 60% d’empleats amb dolors musculoesquelètics i un 19,1% amb risc de patir trastorns mentals. En aquest sentit, els sectors amb més presentisme coincideixen amb els que mostren pitjors indicadors de salut.
El secretari d’Acció Sindical, Enrique Rodríguez, ha reclamat reduir la jornada, un control exhaustiu del registre horari, reforçar el servei públic de control de baixes, la millora dels salaris o incloure els complements d’incapacitat temporal als convenis col·lectius, com a mesures per revertir la situació actual amb un model productiu que “emmalalteix la classe treballadora”.