En directe: Informatiu local i comarcal + Agenda local

 Llagostera Ràdio on-line

Un transportista descarregant mercaderies mentre està aparcat en una zona de càrrega i descàrrega de la plaça de Catalunya de Girona. / Foto: Aleix Freixas (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Un estudi elaborat per la patronal gironina i amb la col·laboració de la Diputació de Girona ha fet una diagnosi sobre la distribució de mercaderies a la demarcació.

Per fer-lo, s'han analitzat 25 municipis gironins. Es tracta de les capitals de comarca i d'altres zones, sobretot turístiques, que registren problemes en la càrrega i descàrrega de productes per a comerços, restauració i hostaleria.

Aquesta diagnosi planteja algunes solucions que aquest dimarts al matí s'han posat sobre la taula conjuntament entre empresaris i ajuntaments. Els empresaris han plantejat als consistoris la necessitat d'homogeneïtzar les ordenances de mobilitat.

Segons els transportistes, això permetria unificar criteris com ara les restriccions horàries de circulació i càrrega i descàrrega de la mercaderia o les limitacions de pes.

El vicepresident de la FOEG i responsable de l'associació de transportistes gironins, Eduard Ayach, afirma que "hi ha poblacions de característiques similars" que tenen restriccions de pes diferents i això fa que es redueixi l'eficàcia en la distribució de mercaderies.

Els empresaris plantegen que amb aquesta homogeneïtzació de criteris es permetria "reduir la congestió" de vehicles de transport. Una altra mesura que planteja l'estudi i que comparteixen els empresaris és la creació de franges horàries per al repartiment en funció dels productes. Ayach apunta que això permetria "detectar més bé l'intrusisme" de vehicles que aparquen en zones de càrrega i descàrrega però que no l'utilitzen amb aquesta finalitat.

Per altra banda, el document també posa de manifest la necessitat de marcar unes dimensions mínimes per cada plaça de càrrega i descàrrega que garanteixi que s'hi poden aparcar determinats vehicles, una situació que no es compleix en determinats municipis.

A més, els transportistes asseguren que cal situar les places de vehicles a una distància màxima de 125 o 150 metres de l'establiment on s'han de descarregar les mercaderies.

L'estudi, però, també proposa alguns canvis en el sistema de distribució de les mercaderies. Una d'elles és que les empreses transportin les mercaderies en camions de grans dimensions fins a l'entrada dels municipis i una vegada a dins s'utilitzin "vehicles adaptats a la sostenibilitat". En aquest sentit, Ayach ha plantejat la possibilitat d'utilitzar vehicles més lleugers i amb menor capacitat en zones amb una alta concentració turística i furgonetes amb més capacitat per altres zones amb menys presència de vianants. Això hauria d'anar acompanyat de la construcció de mòduls i estructures on els vehicles pesants poguessin deixar mercaderies i els més lleugers les puguin acabar de repartir.

Segons el vicepresident de la patronal gironina aquestes mesures implicarien la reducció de vehicles als municipis i, com a conseqüència, una reducció de la congestió en el trànsit. En aquest sentit, el president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer, ha incidit en què aquestes millores representarien un augment de "la qualitat de vida de les persones que habiten en aquests municipis".

Per aquest motiu des de la Diputació s'han aportat 30.000 euros en la realització d'aquesta diagnosi sobre la distribució de mercaderies en 25 municipis gironins. Noguer ha insistit en què "com a ajuntament dels ajuntaments hem de donar eines als consistoris" perquè aquests puguin millorar la qualitat de vida dels veïns i una d'elles és aquest estudi.

Amb la reunió amb alcaldes i regidors dels municipis implicats en l'estudi es preveu començar una sessió de treball per concretar com es traslladen les mesures proposades a l'estudi en les normatives municipals. El president de la Diputació ha remarcat que "la feina més complicada ve ara" amb l'encaix de les propostes a les ordenances.

Vota el número 1

Pel 26 d'abril

COL·LABORADORS