En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Plataforma per la Llengua publicat ‘L’informe de queixes lingüístiques de 2021’, que revela que les queixes relacionades amb les administracions creixen i suposen un 44,6% del total de crítiques.

L'entitat ha denunciat aquest dilluns que el 75% de les queixes per discriminacions lingüístiques al sector públic han estat per fets que contravenen la legislació.

Així, Plataforma per la Llengua ha lamentat que les normes específiques de protecció del català “no són plenament efectives” quan el disseny constitucional “desincentiva l’ús i privilegia el del castellà”.

A més a més, han criticat que les institucions generals de l’Estat aproven normes que imposen l’ús del castellà en exclusiva tant en la seva actuació com en el món privat.

“Fins i tot quan no hi ha una exigència directa de fer servir el castellà en un àmbit concret, el redactat de les normes jurídiques generals n'afavoreix l'ús; per exemple, si el castellà és de coneixement generalitzat per imposició constitucional, molts comerços contractaran personal que sabrà castellà, però no necessàriament català, i això crearà obstacles perquè els catalanoparlants puguin expressar-se en la seva llengua en aquests espais”, han explicat en l'estudi.

Pel que fa a les queixes, Plataforma per la Llengua ha dit que el 38,2 % van ser per la manca d'atenció oral o escrita en català, una xifra semblant a la dels anys anteriors. En segon lloc, hi ha les queixes per les pàgines web i els serveis en línia (el 13,9 % del total) i, més enrere, la informació exposada al públic i la megafonia (11,3 %), la llengua del producte (11,3 %), el canvi de llengua d'una assignatura universitària (5,2 %), els contractes, tiquets i factures (4,1 %), la documentació oficial (3,6 %), el cinema i els mitjans de comunicació (3,3 %), l'etiquetatge i les instruccions de productes (1,9 %), i la publicitat (1,5 %). Un 5,6 % de les queixes van ser per fets no relacionables amb cap de les categories esmentades.

Més de la meitat de les queixes van estar relacionades amb el món del consum i l'empresa: van ser el 55,4 % del total. Tanmateix, durant el 2021, les queixes relacionades amb el sector públic van marcar un pic i van arribar al 44,6 %, quan en anys anteriors representaven entre un 30 i un 40 % del total.

9 de cada 10 queixes rebudes el 2021 van ser per fets succeïts a Catalunya. "Es tracta d'una desproporció, atès que només el 55 % de la població dels territoris catalanoparlants viu a Catalunya. A més, la comarca del Barcelonès concentrava el 45,3 % de les queixes de Catalunya, tot i representar només el 30 % de la població", han destacat.

Vota el número 1

Pel 3 de maig

COL·LABORADORS