En directe: Top 25 - REPETICIÓ

 Llagostera Ràdio on-line

Un home carregant el seu vehicle híbrid a l'únic carregador públic que queda a Girona. / Foto: Ariadna Reche (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

L'auge dels vehicles elèctrics i híbrids endollables porta associat un augment de la demanada de punts de càrrega.

En el conjunt de les comarques gironines, segons dades del portal Electromaps, hi ha 683 connectors per carregar vehicles elèctrics o híbrids endollables a la via pública, entre els privats i els instal·lats per les administracions.

Aquests s'agrupen entre 286 carregadors, perquè de cada monòlit poden sortir-ne diversos cables; una xifra que representa un augment del 22,75% respecte a l'any passat, quan a la província hi havia 233 aparells per carregar vehicles.

L'associació promotora del vehicle elèctric a Catalunya, Volt Tour, va fer un estudi el 2016 -en col·laboració amb la plataforma LIFE i l'Institut Català d'Energia (ICAEN)- per avaluar com estava el parc de carregadors elèctrics públics.

Dels 300 que hi havia instal·lats en aquell moment a la via pública, en van visitar 55 per comprovar en quin estat es trobaven. L'estudi va concloure que el 60% funcionaven amb normalitat, un 20% presentaven alguna dificultat per carregar i, per últim, el 20% restant de les estacions es trobaven fora de servei. El president de Volt Tour, Patrick Renau, considera que la radiografia actual "no deu haver variat massa". A Girona ciutat, segons dades d'Electromaps, n'hi ha almenys 5 d'inoperatius de la vintena d'instal·lats.

Renau compara arribar a un punt de recàrrega que no funciona amb esperar omplir el dipòsit en una gasolinera i que no els quedi combustible. Tanmateix, diu que aquest és un escenari que ara es veu "desastrós", però amb el que s'havien trobat "els avis i rebesavis quan començaven a tenir vehicles tèrmics". Ho atribueix a la falta de manteniment i, en un percentatge menor, a problemes d'incivisme.

En paral·lel, explica que una de les possibilitats, si un vehicle es queda sense energia a l'espai públic, és que el reculli un camió plataforma d'assistència per portar-lo fins a un altre punt on poder carregar o bé connectar el vehicle a algun endoll pròxim. I és que, insisteix en el fet que els cotxes elèctrics o híbrids endollables "poden carregar-se des de qualsevol presa de corrent".

Tot i això, Renau està convençut que cada vegada és més difícil quedar-se sense energia perquè els vehicles "avisen amb molta antelació que se'ls exhaureix la bateria i, normalment, es carreguen a casa". En aquest sentit, explica que la xarxa de connectors públics creix amb la venda de cotxes d'aquesta tipologia, representant-ne aproximadament el 10%.

En un inici, s'instal·laven punts de càrrega gratuïts per promoure la compra d'aquests vehicles que ara van desapareixent. A Girona, per exemple, l'Ajuntament en va col·locar 3 el 2012: un primer a Plaça Catalunya i el van seguir dos més a Girona 2 i Fontajau. Una dècada més tard, amb l'augment de vehicles elèctrics, des del consistori consideren que aquest servei "deixa de tenir sentit" perquè "l'administració no hauria de proveir el combustible de vehicles privats". De fet, asseguren que l'Institut Català d'Energia "recomana que sigui el privat qui doni aquest servei perquè els carregadors deixin de ser gratuïts".

Ara, dels dos carregadors públics i gratuïts que quedaven a la ciutat, l'Ajuntament de Girona ha decidit eliminar també el que tenia entre la confluència dels carrers Reggio Emilia, Riu Cardener i l'avinguda Lluís Pericot perquè "havia quedat obsolet". Així doncs només en queda 1 a la ciutat, en concret a Fontajau.

En xifres, detalla que a Catalunya hi ha actualment uns 50.000 vehicles elèctrics o híbrids endollables i uns 5.000 connectors públics. "Es podria pensar que és poc, però serveixen per carregar de forma puntual; per carregar-los bé s'ha de tenir infraestructura de recàrrega al domicili", afirma.

 

 

Vota el número 1

Pel 26 d'abril

COL·LABORADORS