En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

La vicealcaldessa Gemma Geis; el president de la Cambra de Comerç, Jaume Fàbrega, i la directora de Fira de Girona, Coralí Cunyat, amb el cartell de la Fira de Mostres. / Foto: Xavier Pi (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

La 61a edició de la Fira de Mostres tornarà a convertir el Palau Firal i part de la Devesa de Girona en l'aparador de l'economia gironina.

Aquest any, el certamen tindrà 295 expositors -disset més que l'any passat- i consolida la tendència creixent després de la covid (perquè en les dues darreres edicions s'hi han incorporat, de mitjana, unes vint empreses).

En paral·lel, també creix la superfície contractada per exposar-hi. En concret, ho fa en un 4% (passant dels 7.782 metres quadrats de l'any passat als 8.090 d'aquest 2023).

La directora de Fira de Girona, Coralí Cunyat, no amaga que la Fira de Mostres encara està per sota les xifres prepandèmia -en concret, un 30%- però també subratlla que aquest és un model efectiu, que permet a les empreses "donar a conèixer les seves novetats i tancar negocis".

Cunyat posa com a exemple que el 80% dels expositors repeteixen presència al certamen, i posa en relleu que tant aquesta "fidelitat" com també arribar a les 300 empreses són "bones dades". Sobretot, tenint en compte que arran de la covid hi ha fires que han desaparegut, d'altres que s'han anat professionalitzant i que també han canviat les estratègies de màrqueting a l'hora de promocionar i vendre els productes.

"Tot i aquests canvis, traiem bona nota i ens estem recuperant bé de la pandèmia", subratlla la directora. Aquest 2023, entre les empreses que guanyen presència hi ha les d'instal·lació de plaques solars i també de mobilitat elèctrica. I per contra, aquelles que en perden són les de maquinària industrial, obra pública i vehicles agrícoles (també, perquè fa poques setmanes s'ha celebrat una fira del sector a Saragossa, que va canviar de dates arran de la pandèmia).

Pel que fa a espais, al nivell 1 del Palau de Fires -la planta baixa- s'hi trobaran les empreses de serveis, emprenedoria, mobilitat elèctrica, entitats financeres, mútues o organització d'esdeveniments (37,5%); al nivell 2, les d'alimentació (22,2%); a la carpa exterior, les de decoració i construcció (27,1%) i al recinte de la Devesa, les de tecnologia industrial i vehicles (13%).

I per procedències, un 68,1% dels expositors són de les comarques gironines (dels quals, un 26,2% de Girona ciutat i un 41,9%, de la resta de la demarcació). Hi haurà també un 16,59% d'estands de l'àrea de Barcelona; un 0,4% de Tarragona i un 14% de fora de Catalunya. De Lleida, aquest 2023 no n'hi haurà cap.

Més enllà dels expositors, la Fira de Mostres també inclourà desenes d'activitats paral·leles , com ara xerrades i tasts. Aquest any, a l'estand de Girona Excel·lent s'hi incorporaran nous productes i dins l'edició del Saló de l'Emprenedoria en destaca una xerrada a càrrec de la gironina Èlia Guardiola centrada en l'storytelling (és a dir, com aprendre a vendre's).

A més, el certamen també acollirà tallers sobre l'ús de desfibril·ladors i una exposició centrada en els 25 anys dels Premis d'Arquitectura de les comarques gironines. Precisament, al voltant d'això, l'any vinent Coralí Cunyat ha explicat que es vol impulsar un concurs de joves arquitectes per dissenyar els espais de la Fira de Mostres.

El president de la Cambra de Comerç de Girona, Jaume Fàbrega, ha posat en relleu l'aposta que fa el certamen per obrir-se "a tots els sectors" per ser un reflex de l'economia gironina. La Cambra dedicarà aquest any el seu estand a la internacionalització, centrant-se en aquelles empreses exportadores (a la demarcació, actualment n'hi ha més de 4.600, de les quals 1.262 porten més de quatre anys seguits venent a l'exterior).

Fàbrega també ha afirmat que el certamen d'aquest 2023 ha de ser el preludi per "rellançar" la Fira de Girona, obrint-la a noves iniciatives -ha posat d'exemple el concert d'Antònia Font- i activitats. I aquí, la vicealcaldessa Gemma Geis ha refermat el compromís de l'Ajuntament per fer "un esforç pressupostari" que ajudi la Fira a "mirar cap al futur" i preparar-se per als "nous reptes globals", com la digitalització, la sostenibilitat o el nou Campus de Salut.

Dins aquesta nova etapa, Geis ha avançat que entre les idees que hi ha damunt la taula s'hi troba impulsar congressos i trobades centrades en el benestar emocional (una de les noves regidories que ha creat l'equip de govern; i de fet, l'única que existeix a Catalunya). Geis també ha avançat que aquest 2023, precisament, la Fira de Mostres incorporarà un estand de 30 metres quadrats que hi estarà dedicat (on es posarà en relleu, per exemple, la importància de la relació entre la salut física i la psíquica).

En referència al certamen, la vicealcaldessa de Girona ha dit que els tres adjectius que el defineixen són "l'aliança i la complicitat entre el sector públic i el privat, l'autenticitat del model i la qualitat". També ha subratllat que, després de la pandèmia, és important posar en valor "la proximitat i el contacte tu a tu" que ofereix la Fira de Mostres.

La Fira de Mostres d'aquest 2023 obrirà de les deu del matí fins a les vuit del vespre. El preu de l'entrada serà de 4,5 euros (que es reduiran als 2,5 el dimarts 31 d'octubre).

La Fira de Mostres va néixer el 1932 amb el nom de Fira Agrícola i Comercial de Girona, però fins al 1962 no es va convertir en un esdeveniment anual. Durant l'època republicana i en els anys de la postguerra es van celebrar algunes edicions esporàdiques i el 2020 es va aturar per la pandèmia.

Als anys 30, el certamen s'havia celebrat a l'avinguda Jaume I, posteriorment es va traslladar al parc de la Devesa i al final dels 80 es va ubicar a l'actual espai, al Palau Firal. Al principi, els estands comercials s'intercalaven amb les atraccions de fires.

Vota el número 1

Pel 3 de maig

COL·LABORADORS