En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

L'enquesta que ha fet Aliança Educació 360 i que duu per títol 'La cara i la creu de la participació extraescolar: oportunitats i desigualtats educatives’ correspon al curs 2022-2033.

Es presenta com una eina oberta per a avançar en el coneixement i, sobretot, en la presa de decisions de responsables polítics en matèria d’educació fora escola. Per això, els resultats estan a disposició de totes les institucions i grups de recerca que ho vulguin.

D’acord amb el treball el 83% dels infants d'entre 6 i 15 anys fan activitats extraescolars, això suposa que un 17% no en fa, el que segons els responsables de l'estudi, representa 140.000 infants i adolescents. A més, segons l'enquesta en una classe de 25 infants, quatre no fan cap activitat extraescolar.

En aquest sentit, l'estudi revela que la privació material, el lloc de naixement i els estudis de les mares són factors condicionants de la baixa o nul·la participació en aquestes propostes. "Com més baix és el nivell socioeconòmic de les famílies, de menys intensitat, continuïtat i varietat és la pràctica extraescolar dels infants i adolescents", han apuntat els responsables de l'Aliança Educació 360. La bretxa extraescolar s'observa en tots els àmbits d’activitat, especialment en l’esportiu, els idiomes i l’artístic.

A més de l’exclusió per motius econòmics, hi ha altres eixos de desigualtat com el gènere o el lloc de residència. El biaix de gènere existent decanta la participació en activitats esportives cap als nois, un 68% respecte un 47% de noies. En les artístiques passa el contrari. Un 33% de noies duen a terme aquesta mena de pràctiques en front un 16% de nois.

Així mateix, el document indica que també existeix una desigual distribució territorial de la participació extraescolar. “L’existència d’oferta d’activitats prou assequible, pròxima i conciliadora a tots els barris i comarques és una condició necessària per garantir que una participació extraescolar universal”, ha valorat l’entitat.

L’enquesta assenyala tres motius perquè la promoció de la participació extraescolar en els entorns més empobrits esdevingui una prioritat de la política educativa del país. Aquests són l’àmplia normalització de les extraescolars a la societat, l’alta valoració per part de les famílies i la persistència de les desigualtats des de fa anys.

“Necessitem una actuació política global, de país, orientada a garantir la participació extraescolar de tothom”, han apuntat els responsables de l’Aliança Educació 360 que han avisat que “els col·lectius més desavantatjats de la població han de poder gaudir d’una pràctica estesa i normalitzada com són les activitats extraescolars”.

En aquest sentit, han reconegut que a Catalunya hi ha múltiples iniciatives polítiques per afavorir la participació extraescolar. Han destacat les accions que els ajuntaments han implementat en els darrers anys però han advertit que “ni les iniciatives locals, ni l’esforç ingent de les entitats socials, ni les polítiques autonòmiques que treballen en aquest sentit són suficients per donar resposta a la necessitat que reflecteixen les dades de l’enquesta”.

L’Aliança Educació 360 ha exigit estratègies combinades que incloguin ampliació de l’oferta, orientació i acompanyament, vincle i pertinença per garantir el dret a l’educació més enllà de l’escola als col·lectius més desafavorits.

“Cal dissenyar i implementar a Catalunya una política d’educació a temps complet que incorpori la importància de l’educació fora escola (tal com preveu la LEC) i, per tant, ofereixi els ajuts, les garanties i les palanques per assolir una participació extraescolar plena”, ha considerat.

Alhora, ha recordat que el passat mes de juny, el Parlament va instar el Govern a garantir l’accés universal a aquestes pràctiques en el ple monogràfic d’educació.

Segons Aliança Educació 360 la participació en activitats extraescolars és una pràctica majoritària, quotidiana, necessària per al benestar i la conciliació familiar i, sobretot, que aporta als infants i adolescents noves competències, arrelament, cohesió, relació i acompanyament. Segons l’enquesta, 8 de cada 10 infants i adolescents dediquen una mitjana de cinc hores setmanals a les activitats extraescolars de tarda i cap de setmana durant el curs.

L’activitat esportiva és la més practicada amb un 58% de participació, molt per sobre de la resta de tipus, i amb una dedicació mitjana de 3,8 hores. La meitat ho fan de forma federada. La resta d’activitats tenen menys participació: el 33% fan idiomes, el 25% fan activitats artístiques, el 15% fan reforç educatiu, el 7% fan activitats de lleure a esplais i caus i el 5% fan activitats tecnològiques.

D’acord amb l’enquesta, la gran majoria de les famílies considera important l’actuació política per promoure la participació extraescolar. Gairebé 9 de cada 10 creu que cal augmentar els recursos per adaptar activitats per a infants amb dificultats per aprendre, augmentar els ajuts econòmics per a les llars amb dificultats econòmiques i afavorir que totes les escoles ofereixin activitats variades, assequibles i de qualitat, almenys dues tardes a la setmana.

Vota el número 1

Pel 3 de maig

COL·LABORADORS