En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

El conseller de Salut, Manel Balcells, ha explicat que els 100.000 euros que el març passat van anunciar-se per impulsar el Pla d’accessibilitat han donat bons resultats.

Ha detallat que les llistes d’espera s’han reduït significativament en tots els àmbits malgrat que l’activitat assistencial s’ha incrementat.

Ha detallat que durant el 2023 s’han registrat 1.985.000 visites amb l’especialista, fet que suposa 164.000 més respecte del 2022, quan se’n van comptabilitzar 1.821.000. Balcells ha concretat que la quantitat de pacients que es troben esperant fora de termini per aquestes consultes és de 145.000, un 12% menys que a finals de 2022, quan 163.000 persones estaven en aquesta situació.

Pel que fa a proves diagnòstiques, se n’han fet 935.000, 165.000 més que l’any 2022 quan se’n van fer 770.000. Això representa un augment del 21%. Alhora, ha revelat que hi ha 44.100 ciutadans que es troben en llista d’espera fora de termini per una prova d’aquestes característiques. Això suposa 19.000 persones menys que l’any 2022 i una disminució del 30%.

En intervencions quirúrgiques, les dades també són molt positives. En total, aquest 2023 s’han registrat 408.000 intervencions, 39.000 més que l’any anterior, quan van fer-se'n 369.000. En aquest cas, hi ha 6.200 persones esperant per una operació fora de termini, un 61% i 9.500 persones menys que el desembre de 2022, quan 15.800 pacients patien aquests retards.

“El balanç del Pla d’accessibilitat és globalment bo”, ha assegurat Balcells que ha destacat “l’esforç econòmic que s’ha fet i que ha donat els seus resultats, sobretot amb els temps de garantia dels pacients i a nivell de l’atenció primària”.

En relació amb les dades referents a l’atenció primària, el conseller ha explicat que el 64% dels ciutadans van atendre’s amb cinc dies o menys, mentre que el 84% va tenir visita amb deu dies o menys. Aquestes xifres es troben lleugerament lluny dels objectius fixats per Salut, que plantejaven que el 70% dels pacients s’atenguessin en cinc dies menys.

El conseller ha remarcat que hi ha marge de millora. Ha anunciat un nou plantejament per abordar aquesta problemàtica i ha indicat que a partir d’aquest mes de febrer s’estendrà el Pla de Programació per Motius a una seixantena de centres d’atenció primària més. “En els darrers sis mesos hem fet un pla pilot a 14 centres i al llarg d’aquest any l’implantarem a tot el sistema”, ha comentat Balcells.

La nova eina és una plataforma que "permetrà ajustar molt més les necessitats de cada pacient" i donar una atenció molt més resolutiva. Així, a partir del què, el qui, el quan i el com s'ha dissenyat un algoritme capaç de filtrar les dades de la forma més idònia i eficient.

Els responsable de Salut han apuntat que en el moment en què una persona demani visita per telèfon o al taulell, se la podrà adreçar amb més concreció al professional pertinent, ja sigui el doctor de capçalera, la infermera o d’altres professionals. De fet, el conseller ha remarcat que el 30% de les consultes fetes a l'atenció primària han estat solucionades de forma satisfactòria per infermeres.

Els administratius dels CAP tindran un paper clau, per aquest motiu se'ls impartirà una formació específica per poder manejar el nou recurs. L'aplicatiu, que s'ha elaborat amb la col·laboració de 120 EAPS diferents, recull els 285 motius de consulta més habituals, dels quals 65 són urgents, i fa possible prioritzar-los en funció de si cal que el malalt sigui visitat en 24 hores, 48 hores, cinc dies, etc. “Permet adaptar la demanda i fer l’accessibilitat més real”, ha assegurat Balcells que ha confiat que en un any es podran donar dades “molt més fines i ajustades”. L'objectiu és que en un futur la Programació per Motius també s'implanti a d'altres canals d'accés com per exemple La Meva Salut.

Per altra banda, d'acord amb les dades recollides pel departament, el nivell de satisfacció dels usuaris de l'atenció primària ha millorat en tots els ítems analitzats. El responsables de la conselleria han destacat que la facilitat pel dia de visita ha pujat un 7%.

Vota el número 1

Pel 3 de maig

COL·LABORADORS