En directe: Informatiu local i comarcal + Agenda local

 Llagostera Ràdio emissió en directe:

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

El Síndic de Greuges ha afirmat que malgrat que la xifra de tècnics d'integració va passar de 215 el curs 2018-2019 a 684 el 2024-2025, la cobertura continua sent insuficient als centres educatius d'elevada complexitat.

Per exemple, el 2023 el 41% dels centres d’alta complexitat no disposaven d’aquesta figura. Pel que fa a les ràtios, el 2023 hi havia un tècnic per cada 276 alumnes de centres de màxima complexitat, i un per cada 500 d’alumnes en centres d’alta complexitat. En el cas dels educadors socials, la ràtio era d’un per cada 2.000 alumnes en centres d’elevada complexitat.

Per altra banda, la institució ha advertit que hi ha una manca d’integració real d’aquests professionals dins les plantilles dels centres. Molts no estan inclosos a les resolucions que regulen les dotacions de personal, ni tampoc formen part dels claustres, com si es tractés de personal extern. Això, segons la institució, dificulta la seva tasca i els desconnecta del funcionament quotidià dels centres.

Davant d’aquesta situació, ha demanat revertir la pèrdua d’aquests perfils i augmentar-ne la dotació als centres amb més necessitats. Concretament, ha proposat garantir un mínim de dues dotacions de tècnics als centres de màxima complexitat i almenys una als centres d’alta complexitat.

A més, ha instat a incorporar plantilles més multidisciplinàries, amb la presència no només de professionals de l’àmbit social, com els educadors, sinó també de l’àmbit de la salut.“La presència de personal d’atenció educativa és imprescindible per garantir l’equitat i avançar cap a l’èxit educatiu de tot l’alumnat”, ha remarcat la síndica de greuges.

En paral·lel, la síndica ha instat el Departament d’Educació i Formació Professional a actualitzar la classificació dels centres educatius segons el nivell de complexitat. El sistema que s’utilitza actualment data de l’any 2021, abans que s’aprovés el Decret 11/2021 d’admissió d’alumnat. Per tant, no reflecteix l’impacte dels darrers canvis sociodemogràfics, l’increment de l’alumnat amb necessitats educatives ni les polítiques d’escolarització equilibrada.

Finalment, la institució ha defensat que el finançament dels centres educatius no és prou equitatiu perquè no se'n té prou en compte la complexitat a l’hora de graduar les plantilles. “La linealitat del finançament dels centres, especialment al sector concertat, no contribueix a assegurar la igualtat d’oportunitats de l’alumnat”, ha manifestat. La institució també ha recordat, per exemple, que aquesta classificació encara no s’aplica a l’hora de configurar les plantilles finançades amb fons públics dels centres concertats.