Llagostera Ràdio on-line

Un ciclista circulant per la via verda del Carrilet que uneix Girona amb Sant Feliu de Guíxols. / Foto: onsorci de les Vies Verdes (Stella Rotger)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

L'estudi encarregat pel Consorci de les Vies Verdes gironines s'ha centrat a analitzar quin és l'impacte que tenen aquests itineraris als mercats internacionals.

Per això, d'entrada, allò que s'ha fet és identificar aquells operadors que venen paquets de cicloturisme o senderisme que recorren tant les vies verdes com la xarxa Pirinexus.

La consultoria DCB Turisme i Desenvolupament Local, que és qui ha fet l'estudi, n'ha trobat una quarantena. Es tracta tant des de grans corporacions fins a agències de només dos o tres treballadors.

D'aquests operadors, deu són catalans o espanyols (tot i que es focalitzen en client estranger). La resta, es reparteixen per diferents països (França, Alemanya, el Regne Unit, Bèlgica o els Estats Units, per citar-ne alguns).

Allò que tenen en comú és que, bé sigui a través de catàlegs en paper o a través de webs, la xarxa de Vies Verdes i les rutes Pirinexus tenen presència a la seva oferta. Per al director de la consultoria, Josep Capellà, això ja per si sol és important. "Són prescriptors, ens donen prestigi i visibilitat i, a més, es tracta d'operadors que són fidels al territori; si un producte els funciona, el mantenen al catàleg", subratlla.

A partir d'aquí, l'estudi se centra en analitzar què ofereixen aquests operadors. En total, l'anàlisi identifica fins a 70 paquets diferents (la majoria dels quals, 60, se centren en el cicloturisme; i els deu restants, en el senderisme). I d'aquí, la consultoria en pren una mostra significativa i analitza amb detall cadascun dels paquets (posant el focus en el cicloturisme).

En general, la majoria de paquets destinats a estrangers tenen una durada d'entre sis i set nits. I nou de cada deu proposen descobrir el territori per un mateix (és a dir, són autoguiats). De tots ells, pràcticament la meitat (un 45%) transcorren només per vies verdes, seguit dels que combinen aquesta xarxa amb els itineraris del Pirinexus (42%). El 13% restant, se centren amb les rutes Pirinexus.

Més de la meitat dels paquets fan totes les pernoctacions als municipis per on discorre la via verda o la xarxa Pirinexus. Sovint, amb modalitat d'allotjament i esmorzar. Pel què fa al preu mitjà –exclosos els vols- aquest oscil·la entre els 500 i els 1.500 euros. Tot i això, en el cas d'aquells paquets que es comercialitzen des d'Amèrica, aquest import pot enfilar-se fins als 4.755 euros (perquè s'hi inclouen hotels i àpats en restaurants de luxe i bicicletes de gamma alta).

El director de DCB Turisme destaca que, sobretot, aquests paquets turístics "ajuden a desestacionalitzar", perquè ofereixen viatges que s'allarguen des del març fins al novembre. I sobretot, l'oferta es concentra a la primavera i tardor, ja que al juliol i agost hi ha operadors que no programen (perquè fa massa calor).

Josep Capellà explica, a més, que aquesta oferta "conviu" perfectament amb la que se centra en el ciclisme professional. "Es tracta de productes diferents; en aquest cas, allò que es proposa és descobrir un territori a través de les vies verdes, aturant-se en diferents punts", diu contraposant-ho a la de l'esport de competició. A més, els paquets destinats a estrangers que recorren les vies verdes i la xarxa Pirinexus es dirigeixen a tot tipus de clients. Parelles, famílies amb fills, turistes que viatgin sols...

Per últim, l'estudi entra de ple a analitzar xifres i calcula quin és l'impacte econòmic que aquests paquets poden deixar al territori incloent allotjament, àpats i compres. Analitza dos escenaris (depenent de si hi ha més o menys reserves) i conclou que aquesta xifra s'estén entre els 1,9 i els 2,8 milions d'euros.